Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی با تأکید بر ارزشهای مقاومت، ایثار و شهادت در برنامههای رسانه ملی با استفاده از روش تحقیق ترکیبی انجام شده است. بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون با روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری ادامه یافت. نمونه آماری شامل 15 نفر از استادان حوزه ارتباطات و فعالان رسانهای بود. در بخش کمّی از تکنیک تحلیل محتوای کمی استفاده و نمونه آماری شامل محتوای مرتبط با فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت در شبکههای یک و دو رسانه ملی از 31 شهریور تا 6 مهر سال 1400 بود. در بخش کیفی، ضمن بررسی وضع مطلوب، یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مواردی همچون فرهنگسازی و ارتقا سطح آگاهیها و باورهای دینی مردم در طول سال از طریق برنامههای گوناگون، مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان به منظور تبیین مفاهیم سه گانه فوق از منظر علمی و تخصصی، لزوم تعامل سازنده رسانه ملی با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی در این حوزهها، استفاده از ایدههای متخصصان و صاحبنظران حوزه دین و معرفی شهدا و ایثارگران به عنوان نمونههای راستین برای جوانان در برنامههای رسانه ملی میبایدمورد توجه قرار گیرد. در بخش کمّی نتایج تحلیل گفتمان نشان داد که در حوزه فرهنگ استکبارستیزی، مستضعفین محور مبارزه با استکبار جهانی میباشند. همچنین در روحیه جهادی سه مؤلفه ایثار، توکل و اخلاص، در هویت دینی دو مؤلفه عاطفی و شناختی و در بخش هویت ملی سه مؤلفه فرهنگی، سیاسی و جغرافیایی بیشترین سهم را در به خود اختصاص دادهاند.
This paper presents a mixed-methods study that aims to analyze the discourse of the Islamic Revolution with emphasis on the values of resistance, sacrifice, and martyrdom in national media programs. The study used both qualitative and quantitative content analysis methods. The qualitative part employed thematic analysis with purposeful sampling and included 15 communication professors and media activists. The quantitative part analyzed content related to the culture of resistance, sacrifice, and martyrdom in national media channels one and two from September 31 to October 6, 1400. The results of the qualitative analysis revealed that the national media should continue to build culture and improve the level of awareness and religious beliefs of the people throughout the year. This can be achieved through various programs, interviews with experts, and the constructive interaction of the national media with academic and research institutions. The study also suggests the use of ideas from specialists and experts in religion and the introduction of martyrs as exemplars for the youth in national media programs. The quantitative analysis showed that in the field of anti-arrogance culture, the oppressed are the focus of the fight against global arrogance. Additionally, the study identified three components of self-sacrifice, trust, and sincerity in the jihadi spirit, two emotional and cognitive components in religious identity, and three cultural, political, and geographical components in national identity. The findings of this study are significant as they provide insights into the discourse of the Islamic Revolution and how it is represented in national media programs. The study highlights the importance of emphasizing values such as resistance, sacrifice, and martyrdom in national media programs and suggests ways in which the media can effectively convey these values to the public.
Machine summary:
در بخش کمّی از تکنیک تحلیل محتوای کمی استفاده و نمونه آماری شامل محتوای مرتبط با فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت در شبکههای یک و >< این مقاله برگرفته از رساله دکتری با عنوان: نحوه بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی با تاکید بر ارزشهای مقاومت، ایثار و شهادت در برنامههای رسانه ملی (استاد راهنما: دکتر اسماعیل سعدیپور، استاد مشاور: دکتر سید محمود نجاتی حسینی)، گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشکده ارتباطات و مطالعات و رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران میباشد.
در بخش کیفی، ضمن بررسی وضع مطلوب، یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مواردی همچون فرهنگسازی و ارتقا سطح آگاهیها و باورهای دینی مردم در طول سال از طریق برنامههای گوناگون، مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان به منظور تبیین مفاهیم سه گانه فوق از منظر علمی و تخصصی، لزوم تعامل سازنده رسانه ملی با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی در این حوزهها، استفاده از ایدههای متخصصان و صاحبنظران حوزه دین و معرفی شهدا و ایثارگران به عنوان نمونههای راستین برای جوانان در برنامههای رسانه ملی میباید مورد توجه قرار گیرد.
An analysis of how the national media works to introduce martyrs to young people and spread the culture of sacrifice and martyrdom (case study: students of Azad universities in Golestan province).