Abstract:
مقدمه: دانشجویان در دوران تحصیل با موانع متعددی روبهرو میشوند، که این امر میتواند موجب بروز تعللورزی در آنان شود و خودکارآمدی تحصیلی آنها را نیز تحتالشعاع قرار میدهد، لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش 40 دانشجو به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری اطلاعات در پیشآزمون و پسآزمون از مقیاس تعللورزی تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. برای گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 10 جلسه اعمال شد. دادههای جمعآوری شده از طریق نرم افزار SPSS-23 به روش تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که فرضیههای پژوهش مبنی بر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهر مشهد مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری، تعللورزی تحصیلی کمتر و خودکارآمدی تحصیلی بیشتری داشتند.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش تعللورزی تحصیلی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اثربخش است.
Introduction: Students face many obstacles during their studies, which can lead to procrastination and overshadow their academic self-efficacy. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive and metacognitive learning strategies training on procrastination and academic self-efficacy of medical students.
Methods: The research method was Semi-experimental and pre-test-post-test with control group. To do this research, 40 students were randomly assigned to experimental and control groups. For data collection in pre-test and post-test, the Educational Procrastination Scale and Educational Self-Esteem Questionnaire were used. For the experimental group, the cognitive and metacognitive learning strategies training program was applied in a grouped manner for 10 sessions. Collected data were analyzed by SPSS-23 software using covariance analysis.
Results: The findings showed that the research hypotheses based on cognitive and metacognitive learning strategies training on procrastination and academic self-efficacy of students of Mashhad University of Medical Sciences have been confirmed. Students in the experimental group have significantly less academic procrastination and more academic self-efficacy.
Conclusions: Therefore, it can be concluded that teaching cognitive and meta-cognitive learning strategies is effective on reducing academic procrastination and increasing academic self-efficacy in medical students.