Abstract:
عصر قاجار را شاید بتوان یکی از برجسته ترین اعصار سیاسی- هنری کشورمان قلمداد کرد. هنر این دوره اگرچه در بعضی جهات با هنر دوره صفویه دارای پیوستگی بوده و وجوح آن محرز است، اما سبک خاص هنر قاجار به لحاظ زیبایی شناسی دارای مختصات و ویژگی های خاص خود است که در اغلب هنرهای مرسوم آن زمان تجلی یافته است. در این میان نقاشی، بویژه هنر دیوار نگاره را می توان یکی از نمودهای اساسی آن دانست. در این دوره غالباً دونوع دیوار نگاره صورت یافته است؛ صورت اول، دیوار نگاره های درباری- رسمی که موضوع عمده ی آنها تصاویری از شاهان، شاهزادگان و ندیمان و حوادث اطراف آنها بوده و صورت دوم؛ دیوار نگاره های مذهبی- آیینی بوده که عمده موضوعاتشان پرداختن به تصاویر و وقایع بزرگان تشیع و به طور خاص واقعه کربلا بوده است، به این گروه از نقاشان، نقاشان مکتب قهوه خانه اطلاق می شود . این آثار در جامعه ی آن زمان از طرفی تجلی اعتقادی مردم این عصر به شمار می رفته و از سوی دیگر بازتابی سیاسی از شیعی بودن حکومت آن عصر محسوب می شده است.پژوهش حاضر با فرض گرفتن تاثیرات سیاسی، تاریخی و اجتماعی عصر قاجار تلاش دارد به شیوه ایی توصیفی- تحلیلی از یک سو به معرفی اهمیت و ارزش دیواره نگارهای عصر قاجار بپردازد و از سوی دیگر تاثیرات اجتماعی و اعتقادی آن را بر روی اعتقادات عمومی تبیین و تشریح نماید.
The Qajar period is conceived as one of the most distinguished political and artistic eras of Iran. Qajar art, in some aspects, is in adherence with Safavid art. However, Qajar art developed into distinct aesthetic characteristics that find expression in most of the common artworks of this period such as wall paintings. Two types of wall paintings were common during this period: First, official-court wall paintings depict the figures of kings, princes, servants, and royal events. Second, the ritual-religious wall paintings whose main subjects are the images of the Shia nobles especially the tragedy of Karbala. These types of wall paintings are called Ghahveh-Khaneh (literally Coffee House) school. In Qajar society, these types of paintings were considered artworks that were the manifestation of the people’s religious beliefs; on the other hand, it was the political reflection of the Shia attitude toward the authorities of that era. Assuming the political, historical, and social impressions of the Qajar era, this research aims to explore the importance and value of the Qajar wall paintings through the descriptive analytical method as well as clarify and describe its social and religious effects on public beliefs.