Abstract:
مقدمه: یکی از رایجترین اختلالهای یادگیری در دانشآموزان، نارساخوانی است که پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانشآموزان نارساخوان بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و طرح پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهر تبریز که در سال تحصیلی 1400-1399 به عنوان واجدین اختلال یادگیری خواندن و نارساخوانی از طرف مدارس مقطع ابتدایی به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز معرفی شدهاند، بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از دانشآموزانی را که به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز مراجعه کردند، تشکیل دادند. دانش آموزان جهت انجام این پژوهش، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و پس از کسب رضایت از والدین، در این مطالعه شرکت کرده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها از آزمونهای آگاهی واج شناختی سلیمانی و دستجردی، عملکردهای توجه رازولد و آزمون هوشی وکسلر استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن دانشآموزان تاثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه باعث افزایش پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانشآموزان میشود. نتیجهگیری: توجه به آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه نقش مهمی در بهبود جنبههای خواندن دانشآموزان نارساخوان دارد.
Introduction: One of the most common learning disorders in students is dyslexia which has many negative consequences. The aim of this study was the effectiveness of teaching self-monitoring strategies on cognitive processing and reading functions in dyslexic students.
Method: The research method is applied in terms of purpose and the research design is quasi-experimental and is a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the present study included all male elementary school students in the city of Tabriz who were introduced to the Center for Learning Disorders in Tabriz in the academic year 2020-2021 as those with reading and dyslexia learning disabilities. The statistical sample of this study consisted of 30 students who referred to the Center for Learning Disabilities in Tabriz. Students were selected for this study by convenience sampling method and after obtaining parental consent, participated in this study and were randomly assigned to two experimental groups (n = 15) and control group (n = 15). To collect data, Soleimani and Dastjerdi phonological knowledge tests, Rosold attention functions and Wechsler intelligence test were used. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance.
Results: The results showed that self - monitoring strategies have an effect on students' cognitive processing and reading performance. In fact, teaching self-monitoring strategies increases students' cognitive processing and reading performance.
Conclusion: Attention to teaching self-monitoring strategies plays an important role in improving the reading aspects of dyslexic students.