Abstract:
زمینه: رفتار سـازمانی مثبـت گرا دارای پیامـدهای متنـوعی است و می تواند به نوعی در حوزه اخلاق سازمانی اثرگذاری داشته باشد. ار این رو، هدف از این پژوهش اعتبارسنجی مدل الگوی اخلاق سازمانی با رویکرد رفتار سازمانی مثبتگراست. روش: پژوهش حاضر در زمره پزوهش های توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت سایپا، جمعا 14444 نفر، بود. با استفاده از معادله کوکران و شیوه نمونه گیری تصادفی، 374 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی در نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافتهها : نتایج تحلیل ها نشان داد که علاوه بر آن که رفتار سازمانی مثبتگرا بر اخلاق سازمانی تاثیرگذار است، مولفه های رفتار مثبتگرا، شامل رفتار مثبتگرای فردی، رفتار مثبتگرای گروهی، رفتار مثبتگرای اجتماعی و رفتار مثبتگرای سازمانی بر اخلاق سازمانی تاثیرگذار هستند. نتیجه گیری: افزایش اخلاق سازمانی در ابعاد درونی و بیرونی می تواند به شکل معناداری تحت تاثیر رفتار سازمانی مثبت گرا قرار گیرد. با افزایش مثبت گرایی در سازمان ما شاهد سازمانی اخلاقی خواهیم بود.
Background: The current research has been done with the aim of presenting a digital marketing model considering marketing ethics.
Method: This research is applied in terms of purpose, and in terms of survey-exploratory approach and qualitative research. The statistical population of this research was a group of experts including senior managers of restaurants, university professors in the field of digital marketing and marketing consultants familiar with the restaurant industry. For sampling, theoretical sampling method was used until reaching theoretical saturation and 11 people were selected. The instrument was a structured in-depth interview. Finally, after three open, central and selective codings, the conceptual model of the research was designed.
Results: The results of the research showed the importance of 130 initial concepts, after examining and putting them together and removing duplicate concepts, 39 final concepts were identified, which were categorized into 17 categories, and finally the research model was formed by selective coding.
Conclusion: Based on the results of the research, it was found that the core of institutionalizing digital marketing in the country's restaurant industry, taking into account marketing ethics, is the core of management's serious determination to use digital marketing tools.