Abstract:
هدف اصلی امرآموزش ایجاد یادگیری در دانشآموزان است و این امر با عمل تدریس اتفاق میافتد. عمل تدریس سلسله فعالیتهای مرتب، منظم، هدفدار و از پیش طراحی شده است؛ فعالیتی که هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری است. فعالیتی که به صورت تعامل و رفتار متقابل بین معلم و فراگیر جریان دارد یعنی ویژگیها و رفتار معلم در فعالیتها و اعمال شاگردان تاثیر میگذارد و بالعکس. از ویژگیها و رفتارهای آنان متاثر میشود، این تاثیر ممکن است به صورت مستقل یا غیرمستقل به وقوع بپیوندد. به عبارت دیگر، تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، براساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد. هدف از تدریس افزایش توانایی یادگیری است و تدریس خوب نتیجهاش خوب یادگرفتن است. دانشآموزانی خوب یاد میگیرند که راهبردهای خوب یادگرفتن و کسب آموزش و پرورش را در خود توسعه میدهند. الگوی تدریس به دانشآموزان کمک میکند که ذخایر این راهبردها در آنان توسعه یابد، این الگوها به رشد دانشآموزان به مثابه فردی با توانایی افزایش تفکر و رفتار عاقلانه و ساختن مهارتها و تعهدات اجتماعی یاری میرساند، متاسفانه در مدارس موجود چندان توجهی به این اصل نمیشود. نظامهای آموزشی و معلمان بیش از آنکه عمل کنند حرف میزنند آنان با روشهای خشک قالبی، دیکته کردن کتابهای درسی و برنامههای فشرده خود، قدرت اندیشیدن را از شاگردان گرفتهاند. مدارس به جای انتقال و انباشتن حقایق علمی به ذهن شاگردان، بایستی به روشهای فعال که باعث افزایش قدرت تفکر انتقادی و اندیشیدن در دانشآموزان میشود تاکید کنند.
Machine summary:
ازبحث در گروه نتايج را به جمع گزارش دهد همچنين براي نظريه هاي خود وسايلي بسازد و 475 سال چهارم ، شماره پنجاه و پنجم ، تابستان ١٤٠٢ تجربه کند و نتيجه گزارش را گزارش دهد ٦ در روش سنتي (انفعالي) معلم نظم کلاس و حضور دانش آموزان به مطالعه کردن تشويق ميشوند و و غياب دانش آموزان راکنترل ميکند او خود در مورد نتايج مطالعات خود با اعضاي گروه تدريس ميکند جزوه ميگويد تمرين تهيه ميکند بحث ميکنند کنترل حضور وغياب دانش آموزان و ارائه ميدهد پرسش ميکند و گاهي پاسخ به عهده ي سرگروه است هنگام بحث در گروه پرسش ها را ميدهد تمرين ها را حل ميکند و رفع رعايت نوبت و نظم و ترتيب به عهده ي گروه مشکل ميکند در حقيقت معلم در صحنه ي است معلم بر فعاليت هاي گروه نظارت دارد و در آموزش کاملا فعال است و دانش آموزان ساکت صورت لزوم با طرح پرسش هايي دانش آموزان به نشسته اند و ظاهرا گوش ميکنند جزوه مينويسند و طرف پاسخ صحيح هدايت ميکند به عبارت گاهي پرسشي مطرح ميکنند و اگراز آنها سوالي ديگر در اين روش دانش آموزان در صحنه ي شود به آنها پاسخ ميدهند.