Abstract:
زمینه: بروز اختلالات روانشناختی و اضطراب به دنبال شرایط اپیدمی، از عوارض روانشناختی بحران کووید-۱۹ است. تشخیص وضعیت سلامت روان و میزان بروز اختلالات روانشناختی در گروه بازنشستگان در طی دوران همهگیری کووید-۱۹ حائز اهمیت است. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی مداخله آموزشی تفکر مثبت بر اضطراب دوره کووید 19 و خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در بانوان بازنشسته میان 50 تا 75 سال در شهرستان سوادکوه بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری دربرگیرنده بانوان بازنشسته البرز مرکزی سال 1401 در استان مازندران بودند. از میان این بانوان 30 نفر از کسانی که اضطراب بیشتری داشتند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای اضطراب بیماری کرونا (Alipur, 2018)، پرسشنامه ساماندهی شناختی هیجان (Garnefsky, Kraaij, & Spinhoven, 2002) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (Schweitzer & Jerusalem, 1979) استفاده شد. در تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS23 از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. روش مداخله پژوهش بهصورت آموزش مهارت تفکر مثبت توسط پژوهشگر طی 10 جلسه 5/1 ساعته برای 10 هفته متوالی انجام گرفت. محتوای آموزشی بهکاربرده بر اساس کتاب تفکر مثبت و مثبتگرایی کاربردی نوشته (Quilliam, 2007) و کتاب کودک خوشبین نوشتهی (Seligman et al, 2006) انتخاب و برنامه آموزشی بر اساس آن طرحریزی شد. یافتهها: نتایج نشان داد که 2/98 درصد از تغییرات اضطراب دوره کرونا و 3/99 درصد از تغییرات خودکارآمدی و 9/98 درصد از تغییرات ساماندهی شناختی هیجان تحت تاثیر مداخله بهدستآمده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد با توجه به اینکه در سطح معنیداری مربوط به دوره پیشآزمون و پسآزمون، تمامی سطوح معنیداری از 5 درصد کوچکتر بهدستآمده است، ازاینرو میتوانیم با 95 درصد اطمینان ادعا نماییم آموزش تفکر مثبت بر کاهش اضطراب دوره کرونا و خودکارآمدی و ساماندهی شناختی هیجان در بانوان بازنشستگان موثر است.
Background: The occurrence of psychological disorders and anxiety following epidemic conditions is one of the psychological complications of the Covid-19 crisis. It is important to diagnose the state of mental health and the incidence of psychological disorders in the group of retirees during the covid-19 epidemic. Objective: The present study aimed to investigate the effect of educational intervention of positive thinking on corona disease anxiety, self-efficacy, and cognitive regulation of emotion in retired women between 50 and 75 years old in Swadkoh city. Method: The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included retired women from Alborz Central in 2022 in Mazandaran province. Among these women, 30 people who had more anxiety were selected by purposeful sampling and were randomly assigned to the experimental group (15 people) and the control group (15 people). Corona disease anxiety scales (Alipur, 2018), cognitive regulation of emotion questionnaire (Garnefsky, Kraaij, & Spinhoven, 2002), and general self-efficacy scale (Schweitzer & Jerusalem, 1979) were used to collect data. Two methods of descriptive and inferential statistics were used in data analysis with SPSS23 software. The intervention method of the research was carried out in the form of teaching positive thinking skills by the researcher during 10 sessions of 1.5 hours for 10 consecutive weeks (twice a week). The educational content used in the research was selected based on the book Positive Thinking and Applied Positivism (Quilliam, 2007) and the book The Optimistic Child by (Seligman et al, 2006), and the educational program was planned based on it. Findings: The results showed that 98.2% of the corona disease anxiety And 99.3% of self-efficacy changes and 98.9% of cognitive regulation of emotion changes were obtained from educational intervention of positive thinking. Conclusion: The results showed that according to the significance level related to the pre-test and post-test periods, all the significance levels were less than 5%, so we can claim with 95% confidence that positive thinking training is effective in reducing the anxiety of the Corona period and self-efficacy and cognitive regulation of emotion in the retirees' women.
Machine summary:
براي گردآوري داده ها از مقياس هاي اضطراب بيماري کرونا (٢٠١٨ ,Alipur)، پرسشنامه ساماندهي شناختي هيجان ( & ,Garnefsky, Kraaij ٢٠٠٢ ,Spinhoven) و مقياس خودکارآمدي عمومي (١٩٧٩ ,Jerusalem &Schweitzer ) استفاده شد.
نتيجه گيري: نتايج نشان داد با توجه به اينکه در سطح معنيداري مربوط به دوره پيش آزمون و پس آزمون ، تمامي سطوح معنيداري از ٥ درصد کوچک تر به دست آمده است ، ازاين رو ميتوانيم با ٩٥ درصد اطمينان ادعا نماييم آموزش تفکر مثبت بر کاهش اضطراب دوره کرونا و خودکارآمدي و ساماندهي شناختي هيجان در بانوان بازنشستگان مؤثر است .
به اين نوع اضطراب که با علائم مذکور در پاسخ به عوامل خطرناک و آسيب رسان به سلامت انسان مثل شيوع بيماريهاي خطرناک عفوني روي ميدهد اختلال اضطراب سلامت ١ ميگويند (٢٠٢٠ ,Xu &Yao, Chen )؛ اما مسئله اي که مورد غفلت 1 1 Health anxiety disorder پژوهشگران قرارگرفته است اثربخشي تفکر مثبت بر کاهش اضطراب و خودکارآمدي و ساماندهي شناختي هيجان در بانوان بازنشسته طي همه گيري کوويد-١٩ است که اين مسئله در اين پژوهش برجسته شده است .
پژوهش حاضر با هدف اثربخشي تفکر مثبت بر کاهش اضطراب دوره کوويد ١٩ و خودکارآمدي و ساماندهي شناختي هيجان ١ در بانوان بازنشسته موردبررسي قرار گرفت .
مهارت هاي آموزش داده شده در اين جلسات از کتاب تفکر مثبت و مثبت گرايي کاربردي نوشته ي (٢٠٠٧ ,Susan Quilliam) و کتاب کودک خوش بين نوشته ي (٢٠٠٦ ,Seligman et al) ترجمه (٢٠٢٠ ,Abbasikasani &Fathi, Sharifirahnmo, Rostami ) انتخاب و 1 1 General Self-Efficacy Scale برنامه آموزشي بر اساس آن طرح ريزي شد.