Abstract:
در هر دوره ی زمانی، دانشگاه اقتضائات ویژهای را در برداشته است. قرون وسطی دانشگاه آموزشی خود را داشت که تحکیم و تثبیت حقایق عمومی و تعلیم آن به راهبران آینده جامعه هدف اصلی بود. در دوره خردگرایی مدرنیست، خلق دانش دومین هدف دانشگاهی شد و دانشمندان پژوهشی طبقه جدید نخبگان شدند. ساده سازی و تخصص گرایی حقایق عمومی را به تایید پذیری و راستی آزمایی تجربی و منطقی نظریهها و فرضیههای علمی تقلیل داد. در حال حاضر، دوران جدیدی آغاز شده که آن را عصر دیجیتال مینامند. چنین عصری به دانشگاه نسل سوم با تاکید بر انتقال توانمندیها به جامعه نیاز خواهد داشت. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین الگویی برای تحول و بازآفرینی دانشگاه برای پیاده سازی ایده دانشگاه نسل سوم بنانهاده شده است. تحقیق حاضر سعی دارد با بهره مندی از روش مطالعه اسنادی با استفاده از روش تحلیل مضمون به مطالعه اسناد علمی پیرامون موضوع هدف بپردازد؛ لذا با به کارگیری روش نمونهگیری نظری تعداد ۲۹ منبع اسنادی انتخاب گردید. یافته های پژوهش ۱۵۴ کدواحد فکر را در قالب ۹ مضمون اصلی نتایج عملکردی، رهبری، استراژی، حکمرانی، فرهنگ، ساختار، منابع، روابط و فرایندهای دانشگاه نسل سوم طبقه بندی میکند.
In each era, university has had its own special requirements. In mediaeval period, there was educational university that it aimed to train society future leaders. In modern period, creation of knowledge was second goal of university and research scholars were new elites layer. In present period, it is started new era called digital era. Such an era would require a third-generation university with an emphasis on the transfer of capabilities to society. According to this, present research is founded to determine a pattern for revolution and recreation of university toward 3th generation university. By using documentary study and thematic analysis, scientific documents about the subject were studied. According theoretical sampling, 29 documentary resources were selected. The results show 154 thinking units in framework of 9 main themes such as performance results, leadership, strategy, governance, culture, structure, sources, relationships and process.