Abstract:
مدیریت کلاس درس همانند مدیریت سایر موقعیت های اجتماعی، مستلزم داشتن مهارت در
کارکردهای چون طراحی سازماندهی، رهبری نظارت کنترل و ارزشیابی است. توجه به این وظایف و
انجام درست آن، کلاس درس و محیط آموزشی را برای دانش آموزان موثر و لذت بخش خواهد کرد
.موضوعاتی که در رابطه با مدیریت کلاس مطرح میشود،اعم از نظم و کنترل و هدایت فعالیت ها ،انواع
فعالیت های آموزشی ،عوامل تاثیر گذار خارج از مدرسه بر رفتار دانش آموزان ،انواع رفتارهای مشکل
آفرین و راهبردهای مدیریتی لازم جهت کنترل و اصلاح رفتارهای نامطلوب، تمایلات و گرایش های
شخصی معلم در رابطه با دانش آموزان و تنوع و انعطاف پذیری در اجرای روش های آموزش است . یکی
از عواملی که در امر آموزش و تعلیم و تربیت همواره حائز اهمیت بوده و هست، محیطی است که در آن
فرآیند یادگیری و آموزش انجام می شود.از آنجایی که کلاس محیطی پویا و سیال است و تصمیمات آن
در جهت مدیریت کلاس آنی و در لحظه است ، اهمیت دارد که هر معلمی جهت برخورد با مسائل
خاص کلاس خود و جلوگیری از حاد شدن مسائل راهکارهایی را برای مدیریت و رفع تنش به کار برد و
با تبحر خاص مسائل را فیصله دهد. بنابراین در این مقاله که برای جمع آوری اطلاعات از روش
کتابخانه ای استفاده شده است و با بررسی کتب و مقالات مرتبط به تدوین مدیریت کلاس درس
پرداخته شده است ، مدیریت کلاس ، اهمیت آن ، تئوری های مربوطه و ارائه راهکارها و جمع بندی
بحث و تجزیه و تحلیل شده است .
Machine summary:
موضوعاتي که در رابطه با مديريت کلاس مطرح ميشود،اعم از نظم و کنترل و هدايت فعاليت ها ،انواع فعاليت هاي آموزشي ،عوامل تاثير گذار خارج از مدرسه بر رفتار دانش آموزان ،انواع رفتارهاي مشکل آفرين و راهبردهاي مديريتي لازم جهت کنترل و اصلاح رفتارهاي نامطلوب ، تمايلات و گرايش هاي شخصي معلم در رابطه با دانش آموزان و تنوع و انعطاف پذيري در اجراي روش هاي آموزش است .
اين رابطه بين مـديريت کـلاس درس و يادگيري دانش آموزان باعث ميشود مسئله مديريت کلاس درس اهميت حياتي داشته باشد.
کلاس درس محلي است که به مـنظور تـحقق اهـداف آموزشي و تربيتي آماده شده است ، تا با تنظيم برنامه و مهارت هاي مورد استفاده معلمان ، از طـريق تـدريس و يادگـيري محتواي مورد نظر و فراهم نمودن تجربيات يادگيري مفيد، اين امر انجام گـيرد.
گيلبرت هارت معتقد است که معلمان براي مـوفقيت در کار خود بايد داراي ويژگي هاي زير باشند : ١) علاقه به دانش آموزان ٢) تسلط بـه مـوضوع درس ٣) شـناخت تفاوت هاي بين دانش آموزان ٤) انجام مطالعه و کسب آگاهي مداوم ٥) ايجاد رابطه بين جامعه و مدرسه ٦) کسب آگاهي از فنون و مهارت هاي آمـوزشي (وکـيليان ، ١٣٩١).
از آغاز سال تحصيلي، معلم موظف است قـوانين و مـقررات کـلاس درس ، و پيامدهاي ناشي از رعايت و عدم رعايت اين قوانين را را وضع کند، دانش آموزان نيز مـوظف انـد آن قوانين را اجرا کنند، تا در اين صورت به کلاسي خالي از مشکل دست يابد و به امر آموزش و يادگيري مـطلوب بـپردازد .