Abstract:
ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده گاز و پنجمین کشور در زمینه تولید نفت خام در جهان، مستعد رشد و توسعه صنعت پتروشیمی است. این صنعت در سالهای اخیر دارنده مقام اول صادارت غیرنفتی کشور بوده است؛ وجود تحریمها و به خصوص شیوع ویروس کرونا در چند سال اخیر تاثیر قابل ملاحظه ای بر صادرات محصولات پتروشیمی کشور داشته است. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر این است که تاثیر نوآوری دوسوتوان و قابلیت های بازاریابی پویا در صادرات محصولات پتروشیمی در شرایط پس از کرونا بررسی کند. این پژوهش از منظر هدف کاربردی بوده و در دسته مطالعات مروری قرار میگیرد و در این زمینه به بررسی مطالعات انجام شده در بازه زمانی 2010 تا 2022 پرداخته است. نتیجه این مطالعه نشان میدهد که شرکتهای صادراتی همچون صنایع پتروشیمی، برای بهبود مزیت رقابتی خود در صادرات، میبایست تلاش کنند تا اکتشاف و بهره برداری را به عنوان دو بعد دوسوتوانی، به طور همزمان افزایش دهند. علاوه بر این، شرکتها باید برنامه ریزی دقیق و منظمی برای اجرای هر سه بعد قابلیت های پویا شامل قابلیت درک فرصتها، استفاده از فرصتها و شکل دهی مجدد منابع داشته باشند
Machine summary:
بررسی تاثیر نوآوری دوسوتوان و قابلیتهای بازاریابی پویا در صادرات محصولات پتروشیمی در پسا کرونا , , , , محمد مهدی اشرفیان رهقی 1 *، حسین ملک 2 ، فروغ نظری 3 , , تاریخ دریافت: 11/04/1401 تاریخ پذیرش: 18/05/1401, , , کد مقاله: 23618, چکـیده ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده گاز و پنجمین کشور در زمینه تولید نفت خام در جهان، مستعد رشد و توسعه صنعت پتروشیمی است.
عمدهترین مزایاي این صنعت در ایران، تنوع خوراك، دسترسی به آبهاي آزاد و نیروي انسانی جوان و متخصص است (عبدی، مصطفوی و سلیمانی، Axinn Aaby & Slater Leonidou, Katsikeas & Piercy Diamantopoulos & Kakkos Stoian, Rialp, & Rialp Kotorri & Krasniqi از جمله صنایعی محسوب میشود که نفت و گاز مهمترین بخش آنرا تشکیل میدهد.
بساقزاده و همکاران (1399) در پژوهشی با هدف تبیین مزیت رقابتی شرکتهای صادراتی ایران با رویکرد نظریه قابلیت پویا و دوسوتوانی سازمانی بیان کردند که جامعۀ این پژوهش، شرکتهای صادراتی ایران بودند که برای جمعآوری دادهها و با استفاده از نرمافزار جی پاور، 78 آزمودنی به عنوان حداقل تعداد نمونه انتخاب شدند.
نتایج، حاکی از این امر بود که ابعاد قابلیتهای پویا (شامل قابلیت درک فرصتها، استفاده از فرصتها و شکلدهی مجدد منابع)، به طور مستقیم و با میانجیگری دوسوتوانی سازمانی، بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
در این پژوهش، تأثیر جهت گیری راهبردی و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است.
International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities.