Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی – اجتماعی با رویکرد مفاهیم قرآنی برآشفتگی روانشناختی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دختران مقطع متوسطه اول شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر مقطع متوسطه اول بود که از آن تعداد، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. انتخاب نمونهها به روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. گروه آزمایش طی 12 جلسه 75 دقیقهای تحت آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی و اجتماعی با رویکرد مفاهیم قرآنی قرار گرفتند. برای تعیین اثربخشی آزمایشهای انجام شده بر روی نمونهها در قبل و بعد از آزمایش از پرسشنامه آشفتگی روانشناختی کسلر و همکاران(2002) و پرسشنامه خودپندارهی تحصیلی یسن چن(2006) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل آماری نشان داد که آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی و اجتماعی با رویکرد مفاهیم قرآنی باعث کاهش آشفتگی روانشناختی و افزایش خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول میگردد.
Machine summary:
نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل آماری نشان داد که آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی و اجتماعی با رویکرد مفاهیم قرآنی باعث کاهش آشفتگی روانشناختی و افزایش خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول میگردد.
اهداف پژوهش هدف اصلی: تعیین اثربخشی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد قرآنی برآشفتگی روانشناختی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول.
اهداف فرعی تعیین اثربخشی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد قرآنی برآشفتگی روانشناختی و دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول.
تعیین اثربخشی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد قرآنی بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول.
فرضیات پژوهش فرضیه اصلی: برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد قرآنی برآشفتگی روانشناختی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول تأثیر دارد.
فرضیه دوم: برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد قرآنی بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول تأثیر دارد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد مفاهیم قرآنی برآشفتگی روانشناختی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرکرد انجام شده است.
بر اساس نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادهها مشاهده شد که معناداری آزمون تحلیل کوواریانس، از 05/0 کمتر شده است؛ لذا فرضیه اول پژوهش مورد تأیید قرار گرفته؛ یعنی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد قرآنی برآشفتگی روانشناختی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول، تأثیرگذار است.
همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادهها مشاهده شد که معناداری آزمون تحلیل کوواریانس، از 05/0 کمتر شده است؛ لذا فرضیه دوم پژوهش مورد تأیید قرار گرفته و آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد قرآنی بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول، تأثیرگذار است.