Abstract:
در دنیای امروز مطالعه عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی از جمله دغدغه های اصلی نظام آموزشی است و تلاش برای بهبود
مدارس افزایش یافته است و تمام ابعاد سیستم آموزشی اعم از ساختار، سازمان، اداره و رهبری مدارس، مشارکت جامعه و اولیاء
و نیز محتوای برنامه درسی، روش های آموزشی و ارزشیابی کل سیستم مورد هدف قرار گرفته است. جلوگیری از نشاط و
شادابی جوانان و جلوگیری از بروز احساسات و هیجانات عاطفی آنان، موجب سرخوردگی و بروز بیماری حقارت و عقده های
روحی و روانی است. با شادی و نشاط زندگی معنا پیدا می کند و در پرتو آن دانش آموزان خصوصا در دوران نوجوانی و جوانی
می توانند خود را ساخته و قله های سلوک و پله های ترقی را چالاکانه بپیمایند. سعی داریم در این مقاله به بررسی وجود
رابطه بین و شادکامی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بپردازیم.
Machine summary:
بررسی ارتباط بین شادکامی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان رشت 1 نرگس امینی سیاهمزگی ١ دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی چکیده در دنیای امروز مطالعه عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی از جمله دغدغه های اصلی نظام آموزشی است و تلاش برای بهبود مدارس افزایش یافته است و تمام ابعاد سیستم آموزشی اعم از ساختار، سازمان ، اداره و رهبری مدارس ، مشارکت جامعه و اولیاء و نیز محتوای برنامه درسی ، روش های آموزشی و ارزشیابی کل سیستم مورد هدف قرار گرفته است .
پناهی (١٣٩٤) پژوهشی با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع دوره اول متوسطه شهر شیروان انجام داد.
تحلیل نتایج نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است به عبارت بهتر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع دوره اول متوسطه شیروان معنادار است .
نتایج حاصل از پژوهش آنها نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین شادکامی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد.
اولین قدم در تجزیه و تحلیل داده ها بررسی نرمال بودن آنها است که بر اساس از آزمون کلموگروف -اسمیرنوف مشخص میشود سپس داده ها در سطح توصیفی با استفاده از شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی و در سطح استنباطی با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای بررسی ارتباط بین شادکامی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم استفاده شد.
نتایج آزمون فرضیه ها فرضیه اصلی پژوهش بین شادکامی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم ارتباط وجود دارد.