Abstract:
هدف این پژوهش، تحلیل تجارب بین الملی در خصوص برنامه درســی دانش اندیشه نظامی و همچنین ارائه الگوی برنامه درســی مطلوب این دانش میباشــد. این پژوهش یک پیمایش کیفی اســت که به روش فراتحلیل انجام گرفته اســت. بر اساس این روش ابتدا مطالعات مورد نیاز درباره دوره های تحصیلی اندیشه نظامی دانشگاه های کشورهای منتخب از منابع معتبر گردآوری، تفسیر و طبقه بندی شــده و براساس فراوانی مفاهیم استخراج شده ، مقولات اصلی تعیین و پرسشنامه تحقیق بر مبنای مقولات مطابق با فرآیند برنامهریزی درسی تنظیم گردید. جامعه مورد مطالعه، از دوازده دانشگاه و دانشکده مستقل از کشور ایالات متحده و همچنین دانشگاه دفاع ملی فنلاند، دانشگاه پداگوژی نیوزیلند، دانشگاه دفاع ملی چین و مرکز آموزش حرفه ای ناتو ، به دلیل ارائه دوره تحصیلی در زمینه مرتبط با دانش اندیشه نظامی انتخاب شد و در نهایت پرسشنامه به تایید 12 نفر از صاحب نظران دانش اندیشه نظامی رسید. روایی نتایج پرسشنامه نیز با محاسبه CVR , CVI گویه ها احصا وسپس نتیجه پاسخها جمعبندی و از طریق سطح معناداری با خطای 5٪ و در سطح اطمینان 95٪ مورد تایید قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد محتوای درســی مختلف ارئه شــده توسط دانشگاه های منتخب را میتوان در چند مولفه خلاصه کرد این مولفه ها عبارتند از: اهداف برنامه درسی با 9 شاخص ، محتوای برنامه درسی با 21 شاخص، روش اجرای برنامه درسی با 6 شاخص و شایستگی دانش آموختگان با 4 شاخص .
The purpose of this study is to analyze the international experiences regarding the curriculum of the military thought course and also to present the model of the desired curriculum in this field. This research is a qualitative survey that has been done by meta-analysis method. Based on this method, the required studies on military thought courses of universities in selected countries are collected, interpreted and classified from reliable sources and based on the frequency of extracted concepts, the main categories are determined and the research questionnaire is based on categories according to the curriculum planning process. Took.The study population was selected from twelve independent US universities and colleges, as well as the Finnish National Defense University, the University of Pedagogy in New Zealand, the National Defense University of China, and the NATO Vocational Training Center for their military intelligence training. Finally, the questionnaire was approved by 12 experts in military thought.The validity of the questionnaire results was calculated by calculating the CVR and CVI of the items and then the results were summarized and confirmed through a significant level with an error of 5% and a confidence level of 95%. Selected universities can be summarized in several components. These components are: curriculum objectives with 9 indicators, curriculum content with 21 indicators, curriculum implementation method with 6 indicators and graduate competency with 4 indicators.