Abstract:
تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی مولفه های عملکردی نظام آموزش عالی با استفاده از تحلیل تم انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی-توسعهای، و از لحاظ نوع، کیفی میباشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد آموزش عالی، و مشاورین مجرب در حوزه مدیریت آموزش عالی بودند که بر اساس روش نمونهگیری نظری، از میان آنها، 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان بود. جهت اطمینان از روایی و پایایی مصاحبهها، از دو تکنیک یعنی استفاده از فرآیندهای ساختار یافته از مصاحبههای همگرا، و وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه اما موازی با یکدیگر، استفاده شد. همچنین، روش تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق، روش کیفی تحلیل تم بوده است. سرانجام نتایج تحقیق منجر به ارائه الگویی در حوزه عملکرد نظام آموزش عالی شامل سه بعد آموزش، پژوهش و فرهنگ شد و مجموعاً پانزده مؤلفه به این ابعاد اختصاص یافت.
The current research has been done with the aim of providing a model to investigate the performance of the higher education system. This research is applied in terms of purpose, survey-developmental in terms of approach, and qualitative in terms of type. The statistical population of this research was a group of experts, including university professors, senior managers of higher education, and experienced consultants in the field of higher education management, and based on the theoretical sampling method, 15 of them were selected as a statistical sample. The data collection tool in this research was in-depth and semi-structured interviews with experts. In this research, in order to ensure the validity and reliability of the interviews, two techniques were used, i.e. the use of structured processes of convergent interviews, and the presence of at least two people to conduct interviews separately but parallel to each other. Also, the method of data analysis in this research was the qualitative method of theme analysis. Finally, the results of the research led to the presentation of a model in the field of higher education system performance, including three dimensions of education, research and culture, and a total of fifteen components were assigned to these dimensions.
Machine summary:
در اين راستا، ايجاد نهادها و سازمان هاي بين المللي، منطقه اي و ملي گوناگون براي ارزيابي و اعتبارسنجي آموزش عالي جهت بهبود کيفيت آموزش ، پژوهش و عرضه خدمات تخصصي دانشگاه ها اهميت پيدا کرده است (خشکاب ، ١٤٠٠).
عملکرد در تمام پژوهش هاي تجربي و مطالعات سازماني به عنوان متغير وابسته نهايي محسوب شده ، و تمام مطالعات در جستجوي اين هستند که چه عواملي بر عملکرد اعضاي سازمان موثر 1 -Melguizo-Garde and Yetano 2 -Brown and Irons 3 -Fernández-López 4 -Felce 5 -Al-Hosaini, Fahmi Fadhl, and Saudah 1 بوده ، و سازمانها را اثربخش ميسازند، يا از اثربخشي آنها مي کاهند (آلاني، خان و مانوئل ، ٢٠١٨).
اقدام پژوهي از طريق 1 -Alani, Khan and Manuel 2 -Pietrzak 3 -Gürlek and Çemberci 4 -Cricelli 5 -Pronay 6 -Ngware تعريف مسأله ، به حل مشکلات و بحرانهاي معين کمک نموده ، زمينه آن را کشف کرده ، اجزاي آن را تحليل ميکند و استراتژيهايي جهت حل آنها ارائه ميدهد که اين چيزي جز ماهيت فرايند تحليل عملکرد نيست (ژاي و تيان ١، ٢٠٢).
يافته هاي اين تحقيق نشان داد که اکثر متغيرهاي عملکرد سازماني مانند نوآوري، خلاقيت ، اثربخشي، بهره وري و کارايي به طور مثبت با انجام تجزيه و تحليل داده هاي بزرگ در هر دو موسسه تحت تاثير قرار مي گيرند .
بر اساس الگوي پيشنهادي تحقيق ، عملکرد نظام آموزش عالي کشور را از طريق سه بعد اصلي ميتواند مورد بررسي و ارزيابي قرار داد.