Abstract:
هدف تحقیق پیش رو واکاوی وضعیت کنش پژوهی در دانشگاه فرهنگیان بود. از روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی اساتید، دانشجو معلمان و نو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1401-1402 بود و نمونه آماری در بخش کمی شامل 300 نفر و در بخش کیفی شامل 20 تن از اساتید دانشگاه فرهنگیان بود. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ازمون های آنوا و فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مشکلات و موانع اجرای کنش پژوهی در 3 مولفه اصلی شامل مشکلات مربوط به نظام آموزشی؛ مشکلات مربوط به دانشجو معلمان و نو معلمان و مشکلات مربوط به فراگیران بودند که در 10 زیر مولفه تقسیم بندی شدند. نتایج تحلیل داده های کمی و کیفی نشان داد سه عامل مهم آموزش های ضمن خدمت و برگزاری دوره های مهارت افزایی؛ فراهم آوردن زیر ساخت ها و ایجاد انگیزه و تشویق به کار گروهی از اصلی ترین راهکارها برای برون رفت از موانع اجرای کنش پژوهی به شمار می آیند. بنابراین، دست اندر کاران نظام تعلیم و تربیت به منظور اجرای موثر کنش پژوهشی افزون بر فراهم آوردن زیر ساخت ها باید به برگزاری دوره های ضمن خدمت با حضور اساتید مجرب دانشگاه های برتر کشور اقدام کنند. همچنین مشوق های مناسبی برای مجریان کنش پژوهی در کلاس های درس درنظر بگیرند تا انگیزه کافی برای اجرای این روش در آنان ایجاد گردد.
The purpose of the present research was to analyze the state of action research methodology in the university. mixed method (qualitative-quantitative) was used. The statistical population of this research was all professors, students, teachers and new teachers of Farhangian University in the academic year 1401-1402, and the statistical sample included 300 people in the quantitative section and 20 professors in the qualitative section. To collect data, semi-structured interviews were used in the qualitative part, and a researcher-made questionnaire was used in the quantitative part. ANOVA and Friedman tests were used to analyze the data. The findings of the research showed that the problems and obstacles of implementing action research in 3 main components including: problems related to the educational system, problems related to student teachers and new teachers and problems related to learners and in 10 sub-components. were divided Based on the results of quantitative and qualitative data analysis, it showed that three important factors are a) in-service training and skill enhancement courses, b) providing infrastructure and c) creating motivation and encouraging teamwork among the main solutions. In order to get out, they are considered as obstacles to the implementation of scholarly action and research teaching. According to the findings of the research, it is suggested that the practitioners of the education system, in order to effectively implement the research action, in addition to providing the infrastructure, conduct in-service courses with the presence of experienced professors from the country's top universities. Also, consider appropriate reinforcements for the performers of the research activity in the classrooms to create enough motivation for them to carry out this research activity.
Machine summary:
با نظر به گذشت نزديک به ٢٠ سال از گذشت اجراي طرح کنش پژوهي در مدارس 1 - action research 2 - Li et al 3- Pittman et al 4 - Hilli 5 - Gay کشور، پرداختن به کيفيت اجراي اين روش با روجوع به تجارب زيسته معلمان درگير در اين فرايند ها و شناسايي چالش ها و فرصت هاي ناظر به اجراي اين روش ها ضروري به نظر مي رسذ.
توصيف اطلاعات مربوط به عوامل موثر بر کنش پژوهي (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که جدول ٢ نشان مي دهد، با توجه به اين که سوالات مربوط به عوامل آموزشي در پرسشنامه محقق ساخته ٥ سوال بود که کمترين نمره ١ و بيشترين نمره ٥ را به خود اختصاص مي داد، نتايج به دست آمده از گرداوري ٣٠٠ پرسشنامه نزد دانشجو معلمان و نو معلمان در اين خصوص نشان داد که ميانگين پاسخ ها ١٦/٩٠ بوده است و بدين شکل عوامل آموزشي به عنوان مهم ترين مانع براي انجام کنش پژوهي بيان شده است .
با توجه به اين که سوالات مربوط به عوامل اجتماعي در پرسشنامه محقق ساخته ٥ سوال بود که کمترين نمره ١ و بيشترين نمره ٥ را به خود اختصاص مي داد، نتايج به دست آمده از گرداوري ٣٠٠ پرسشنامه نزد دانشجو معلمان و نو معلمان در اين خصوص نشان داد که ميانگين پاسخ ها ١٢/١٨ بوده است و بدين شکل عوامل اجتماعي پس از عوامل اموزشي و عوامل فردي و عوامل سازماني به عنوان مهم ترين مانع براي انجام کنش پژوهي بيان شده است .