Abstract:
نشانههای زبانشناختی نقش مهمی در آفرینشگری و خلق آثار ادبی دارند. شاعران از این ترفندها و شگردهای نشانه شناختی در خلق آثار خود بسیار بهره بردهاند. بر همین اساس، در پژوهش حاضر با استناد به دادههای برگرفته از "هشتکتاب" سپهری به صورت تحلیل محتوا با توجه به رویکرد نشانهشناختی سوسور و پیرس، به تحلیل نمونهها پرداخته شده است. نتایج حاصل از این جستار نشان میدهد که سپهری عناصر طبیعت را ابزاری برای بیان رویدادها، حوادث گوناگون اجتماعی و مضامین انسانی و اخلاقی میپندارد. از سویی دیگر، مشخصگردید که زبان نمادین سپهری زبانی سیال و تاویل پذیر است و معنی عناصر را فقط با ماهیت ذاتی آنها گره نمیزند، واژههای نمادین به شکلگیری لایههای معنایی متفاوتی منجر میشود و در موقعیتهای مختلف تاویل و تفسیر متفاوت میپذیرد. سپهری با فلسفهی نگاه تازه و عرفان شرق دور به تمامی موجودات جهان مینگرد و این نگاه زیبا در شعرش تجلی پیدا کرده و باعث شده که به عنوان شاعری صاحب سبک شناخته شود.
Linguistic signs in poetry function to convey the message. Poets mostly appeal to such semiotic techniques to create their works. To this end, the present research sets to explore the natural signs in Sepehri’s poems depending on data collected from his “eight books”. Data analysis carried out within theoretical framework of Saussure and Peirce’s semiotic notions. The results of the present research revealed that Sepehri sought to transfer moral values and peaceful concepts to all human beings via the utilization and humanitarian themes..Semiotically, one can say that Sepehri’s symbolic language is more fluid and expositional .The meaning of words never bound to their natural and essential fixed features in his poems .Symbolic terms lead to the formation of different semantic layers. Thus, the variety of referents and semantic association can be seen in his poems .Sepehri’s modern point of view and his tendency to far-east mysticism caused him to turn his eyes to all creatures in the universe. This cute point of view crystalized in his poems and this made him as a stylist poet.