Abstract:
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ آغاز هژمونی گفتمانی جدید در قالب دین در جهان معاصر بود که توانست دیدگاه جامعه ایران را به دو مقوله حکومت دینی و نگاه به آینده تغییر دهد و گفتمانی را تحت عنوان گفتمان انقلاب اسلامی جایگزین گفتمانهای گذشته نماید. این گفتمان، حرکتی نو بهسمت تمدن نوین اسلامی افقی جدید نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای اسلامی و درعرصه بینالملل بهوجود آورد. لیکن گفتمان انقلاب اسلامی در این راه همواره با خرده گفتمانهایی در درون خود مواجه بود که بر سرعت این حرکت تاثیر مستقیم داشتهاند لذا این ضرورت همواره وجود داشته که در راه نیل به تمدن اسلامی باید خرده گفتمانی به عنوان عامل شتاب دهنده درون گفتمان انقلاب اسلامی شکل بگیرد که به نظر میرسد این ویژگی در گفتمان مقاومت وجود دارد. لذا سوال اصلی اینجاست که این گفتمان باید دارای چه خصوصیاتی باشد تا بتواند نظام اسلامی را به سمت تمدن نوین اسلامی با سرعت هرچه بیشترسوق دهد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف و تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله اهمیت گفتمان سازی بارداختن به ویژگیهای گفتمان مقاومت قصد دارد گفتمان مذکور را از ضروریات نیل به تمدن نوین اسلامی معرفی نماید.
The victory of the Islamic Revolution of Iran in 1978 was the beginning of the hegemony of a new discourse in the form of religion in the contemporary world, which was able to change the view of Iranian society into two categories of religious government and look to the future. This discourse created a new movement towards the new Islamic civilization, a new horizontal horizon not only in Iran but also in most Islamic countries and in the international arena. Therefore, it has always been necessary that in order to achieve Islamic civilization, a sub-discourse should be formed as an accelerating factor within the discourse of the Islamic Revolution, which seems to be present in the discourse of resistance. Therefore, the main question is what characteristics this discourse should have in order to push the Islamic system towards the new Islamic civilization as quickly as possible. This article intends to introduce the mentioned discourse as one of the necessities of achieving a new Islamic civilization by using the method of Laclau and Moff discourse analysis method and the Supreme Leader's emphasis on the importance of discourse-building on the characteristics of resistance discourse.
Machine summary:
پـس از پايـان جنـگ سـرد اسـلام بـه عمده ترين دگرِ هويتي بلوک غرب بدل گرديد و ايران به عنوان ام القراي جهان اسلام بـه عنـوان محـور شرارت از سوي آمريکا نام گرفت لذا جمهوري اسلامي هيچ گاه از حرکت باز نايستاد و با هـدف نيـل به سمت تمدن نوين اسلامي شروع بـه حرکـت خـود ادامـه داد و در ايـن مسـير عـلاوه بـر موانـع و دشمني هاي خارجي با برخي از موانع داخلـي نيـز مواجـه گرديـد از جملـه تغييـر دولت هـا در نظـام جمهوري سبب گرديد تا برخي از خرده گفتمان هاي سياسي در درونِ گفتمان انقـلاب اسـلامي شـروع به شکل گيري نمايند و اين امر سبب شد تا مسير حرکت انقلاب در راه نيل به تمدن نوين اسـلامي بـا 274 فراز و نشيب هايي در داخل کشور مواجه گـردد، لـذا وقتـي مسـير حرکـت کشـور را و انقـلاب را از نوزدهم دي تا امروز نگاه مي کنيم ، [مي بينيم ] حدّاقل ده ها برابر، شايد بشود گفت صدها برابر کشـور مـا قوام و استحکام و عمق و پختگي پيدا کرده ، تجربـه بـه دسـت آورده ، بـر خيلـي از موانـع غلبـه پيـدا کرده ايم .
» (مقام معظم رهبري،١٣٩٦/٠٢/٢٠) بر مبناي سخنان مقام معظم رهبري، که محور اصلي اين مقاله است ، سـؤال اصـلي ايـن خواهـد بود که : «اين گفتمان بايد داراي چه خصوصياتي باشد تا بتواند نظام اسلامي را به سـمت تمـدن نـوين اسلامي با سرعت هر چه بيشتر سوق دهد؟» اين پژوهش ، بـا پاسـخ بـه ايـن سـؤال بـا روش تحليـل گفتمان لاکلا و موفه و ضرورت گفتمان سازي از ديدگاه مقام معظم رهبري به دنبال اثبـات ايـن فرضـيه است که «در راه رسيدن به تمدن نوين اسلامي شکل گيري گفتمان مقاومت ضرورت دارد.