Abstract:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر بهزیستی روان شناختی سرپرستاران صورت گرفت. جامعهآماری این پژوهش متشکل از تمامی سرپرستاران بیمارستان آتیه میباشد. برای دستیابی به گروه نمونه به روش تصادفی دو گروه انتخاب شدند و از بین کسانی که تمایل به شرکت در این پژوهش را داشتند و در مقیاس بهزیستی روانشناختی نمره پایین دریافت کرده بودند؛ انتخاب شدند. بر مبنای جدول تعداد نمونه جاکوب کوهن تعداد نمونهها در هر گروه معادل 15 نفر که در مجموع دو گروه معادل 30 نفر انتخاب شدند. دقت مطالعه بر مبنای سابقهی طرح برابر با 1 و توان آزمون بر مبنای سابقهی طرح 8/0در نظر گرفته شد و همچنین سطح معنیداری آماری در این مطالعه معادل احتمالات بالای 5/0 میباشد. در این مرحله بهزیستی روانشناختی ریف به عنوان پیشآزمون بر روی آزمودنیها اجرا شد سپس گروه آزمایشی؛ مداخله مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل را طی 8 جلسه گروهی دریافت کرد. بعد از اتمام جلسات درمانی مجددا ابزار پژوهش به عنوان پسآزمون و یک ماه پس از اتمام درمان به عنوان پیگیری بر روی آزمودنیها اجرا شد. روش نمونهگیری در این پژوهش غیر تصادفی به صورت هدفمند با غربالگری (کسانی که در بهزیستی روانشناختی پایین هستند) بود. بعد از اتمام جلسات درمانی مجددا ابزار پژوهش به عنوان پسآزمون ویک ماه پس از اتمام درمان به عنوان پیگیری بر روی آزمودنیها اجرا شد. روش نمونهگیری در این پژوهش غیر تصادفی به صورت هدفمند با غربالگری (کسانی که در بهزیستی روانشناختی پایین هستند) بود. دادههای پژوهش به کمک آزمونهای توصیفی واستنباطی از جمله میانگین، و تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش وکنترل در افزایش بهزیستی روانشناختی، تفاوت معنیداری وجود دارد.
The present study was conducted with the aim of effective interaction analysis training on the psychological well-being of supervisors. The statistical population of this research consists of all supervisors of Atiye Hospital. In order to reach the sample group, two groups were randomly selected from among those who were willing to participate in this research and had received a low score on the psychological well-being scale; were chosen. Based on Jacob Cohen's sample number table, the number of samples in each group is equal to 15 people, and a total of two groups equal to 30 people were selected. The accuracy of the study based on the history of the design was considered equal to 1 and the power of the test based on the history of the design was considered to be 0.8, and also the level of statistical significance in this study is equivalent to the probability above 0.5. At this stage, psychological well-being was performed as a pre-test on the subjects, then the experimental group; He received intervention based on mutual behavior analysis during 8 group sessions. After the completion of the treatment sessions, the research instrument was again implemented as a post-test and one month after the completion of the treatment as a follow-up. The sampling method in this research was non-random and purposeful with screening (those with low psychological well-being).
After the completion of the treatment sessions, the research instrument was again implemented as a post-test and one month after the completion of the treatment as a follow-up. The sampling method in this research was non-random and purposeful with screening (those with low psychological well-being). The research data were analyzed with the help of descriptive and inferential tests including mean and covariance analysis. The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in increasing psychological well-being.