Abstract:
زمینه و هدف: فناوری ارتباطات تأثیرشگرفی بر فرصتهای یاددهی-یادگیری در موقعیتهای آموزشی گوناگون ،ازجمله آموزش و پرورش داشته است؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسۀ تعیین اثربخشی آموزش سنتی وترکیبی مبتنی بر نظریۀ بار شناختی در دانش آموزان دخترمقطع متوسطه است. روش پژوهش: این پژوهش درمجموعه پژوهشهای آزمایشی قرارگرفته است که در آن از طرح پیش آزمون –پس آزمون فوری و با تأخیر همراه با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیۀ دانشآموزان مدارس دخترانۀ دورۀ دوم متوسطه ناحیۀ یک شهر کرمان به حجم 7200 نفرتشکیل می دهند. نمونۀ این پژوهش را با توجه به حجم جامعه 45نفرازدانش آموزان دختردر ردۀ سنی18 سال که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای ودرون هر خوشه ، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند،تشکیل میدهد.برای اجرای این پژوهش در آغاز دورۀ ارزشیابی بارشناختی بر مبنای آموزش سنتی و ترکیبی طراحی و سپس بر روی دانشآموزان گروههای آزمایشی که هرگروه 15نفر بودند، اجرا شد.گروه گواه نیز با تعداد 15 نفر از فراگیران همین ارزشیابی را در مرحلۀ پیشآزمون به شکل متداول سپری کرد. به منظور ارزیابی اثر بخشی این دو روش آموزشی، متغییر وابسته بار شناختی در حیطۀ بار شناختی درونی، بیرونی سنجش شدند. ابزار اندازهگیری این متغییرها، پرسشنامۀ پاس و ون مرینبوئر (1994)، بود. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی و کیفی صورت گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن بود که میزان رضایت فراگیران از رویکرد ترکیبی به طور معنا داری بیش از گروه سنتی است (05/0>01/0= P و36/1 F=). دانشآموزان فراگیر حاضر در دوره نیز ابراز رضایت بیشتری از یادگیری ترکیبی در قیاس با رویکرد سنتی داشتند. در زمینۀ یادگیری هم نتایج نشان میدهد که میزان یادگیری دانش آموزانی که در دورۀ آموزشی ترکیبی حضور داشتند، بیشتر از سایر دوره هاست(05/001/0= (p. نتیجهگیری: بنابراین آموزش دانش آموزان باید به شیوۀ چندرسانهای و فناوری های نوین صورت گیرد و در آن به اصول پردازش و اثرات بارشناختی در جهت کاهش بار شناختی بیرونی، حفظ بار شناختی مطلوب و مدیریت بار شناختی درونی ، همچنین توجه ویژه به دروس فراگیران در جهت حداکثر کارایی دانش آموزان در زمینۀ پیشرفت تحصیلی توجه ویژه شود.
Background and Aim: communication technology has had a tremendous impact on teaching-learning opportunities in various educational situations, including education; Therefore, the aim of the current research is to investigate the comparison of determining the effectiveness of traditional and combined education based on the theory of cognitive load in high school female students. Methods: This research is included in the group of experimental researches in which immediate and delayed pre-test-post-test design was used along with the control group. The statistical population of this research is made up of all the students of girls' schools of the second period of secondary school in one district of Kerman city, with a volume of 7200. According to the size of the population, the sample of this research consists of 45 female students in the age group of 18 years who were selected by multi-stage cluster sampling method and within each cluster, in a simple random manner. and a combination was designed and then implemented on the students of the experimental groups, each group of which was 15 people. In order to evaluate the effectiveness of these two educational methods, the dependent variable of cognitive load was measured in the area of internal and external cognitive load. The instrument for measuring these variables was the Pass and Van Merenboer (1994) questionnaire. Data analysis was done in quantitative and qualitative sections. Results: The results of the research showed that the level of satisfaction of the learners from the combined approach is significantly higher than the traditional group (P=0.01 Conclusion: Therefore, the education of students should be done in a multimedia way and technologies It should be updated, and in it, special attention should be paid to the principles of processing and cognitive load effects in order to reduce the external cognitive load, maintain the desired cognitive load and manage the internal cognitive load, as well as pay special attention to the lessons of the learners in order to maximize the efficiency of the students in terms of academic progress.