Abstract:
زمینه و هدف : بررسی ها نشان می دهد دانش آموزانی که از مدارس آشنا به مناطق ناشناخته نقلمکان میکنند، ممکن است به دلیل اختلالات موقت در فرآیند یادگیری دچار مشکل شوند. هدف از این پژوهش طراحی مدل مطلوب جهت انتقال اثر بخش دانش آموزان دوره ابتدایی به متوسطه است. روش پژوهش: این پژوهش که از نوع پژوهش‏های کیفی به شمار می‏رود، با رویکردی استقرایی و با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد و طرح نظام‏مند اشتراس - کوربین به نظریه پردازی پرداخته است. جامعه در بخش کیفی شامل خبرگان، مشاوران و صاحب نظران در حوزه برنامه ریزی درسی است که مورد مصاحبه قرار گرفتند. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری هدفمند و برای جمع‏آوری اطلاعات و رسیدن به اشباع نظری، با 12 نفر از خبرگان، مشاوران و صاحب نظران، مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد. نکات کلیدی مصاحبه‏‏ها طی مراحل سه‏گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. برای روایی و پایایی پژوهش‏ از بررسی به وسیله اعضاء، مشارکتی بودن، مثلثسازی و پایایی بازآزمون استفاده گردید. یافته ها: در نهایت مدل مطلوب جهت انتقال اثر بخش دانش آموزان دوره ابتدایی به متوسطه با 51 مقوله و 167 مفهوم طراحی شد. بنابراین الگوی حاصل از این پژوهش می‏تواند برای تصمیم سازان آموزش و پرورش، خانواده ها و نیز مدارس مورد استفاده قرار گیرد و به بهبود انتقال اثر بخش دانش آموزان دوره ابتدایی به متوسطه کمک کند. بحث و نتیجه گیری: با در نظر گرفتن اهدافی همانند مزیت های انتقال، استقلال دانش آموزان، کاهش بروکراسی در دبیرستان، کاهش ناهماهنگی ها، کاهش موانع سازمانی، کاهش موانع آموزشی، کاهش موانع شخصی، کاهش موانع محیطی، ارتباط با همسالان، کاهش موانع اجتماعی، اهداف تفریحی، کلاس های منعطف و غیر طولانی می توان به نتایجی همچون روشن نمودن ابعاد انتقال برای دانش آموزان، محیط آرامش بخش دبیرستان، کاهش ترس، ارتباط با دوستان قدیمی، ایجاد انگیزه، یافتن دوستان جدید دست یافت.
Background and Aim: Studies show that students who move from familiar schools to unknown areas may have problems in the learning process due to temporary disorders. This research aims to design a suitable model to transfer the effect of elementary school students to secondary school. Method: This research, which is considered to be a type of qualitative research, has been theorized with an inductive approach and using the research strategy of Foundation Data Theory and Strauss-Corbin Systematic Design. The community in the qualitative section includes experts, consultants and experts in the field of lesson planning who were interviewed. The sampling method was purposeful sampling and semi-structured interviews were conducted with 12 experts, consultants and experts to collect information and reach theoretical saturation. The key points of the interviews were analyzed during the three stages of open, central and selective coding. For the validity and reliability of the research, review by members, participation, triangulation and retest reliability were used. Results: Finally, a suitable model was designed to transfer the effect of primary to secondary students with 51 categories and 167 concepts. Therefore, the model obtained from this research can be used for education decision-makers, families and schools and help improve elementary school students' effective transition to secondary school. Conclusion: considering goals such as transfer advantages, student independence, reduction of bureaucracy in high school, reduction of inconsistencies, reduction of organizational barriers, reduction of educational barriers, reduction of personal barriers, reduction of environmental barriers, communication with peers, reduction of social barriers, recreational goals, flexible and not long classes can achieve results such as clarifying the dimensions of transition for students, relaxing high school environment, reducing fear, connecting with old friends, creating motivation, finding new friends