Abstract:
زمینه و هدف: از میان کارکردهای مورد انتظار برای سیستم آموزشی، میتوان اساسیترین کارکرد آن را علاوه بر اجتماعی شدن فرد، انتقال دانش دانست که هدف اصلی آموزش و پرورش است؛ لکن نظام آموزشی کشور ایران، با نتایج ضعیف و غیرقابل قبولی در این حوزه روبروست (نتایج آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز). پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای چالشهای نظام آموزش و پرورش در حوزه انتقال دانش انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان، اولیاء دانشآموزان و کارشناسان و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش در سال 1400 بوده که به بررسی نظرات و ادراکات تجربه شده این عناصر انسانی کلیدی و مطلعین حوزه نظام آموزش و پرورش پرداخته شده است. نمونه طبق اصل اشباع نظری 23 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. دادهها با مصاحبههای عمیق نیمه ساختارمند جمعآوری که روایی آن با کمک چهار فرد خبره و دو همکار پژوهشی تأیید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 63/0 به دست آمد. دادهها با روش تحلیل مضمون شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA20 تحلیل شدند. یافتهها: چالشهای مربوط به درون فرآیند انتقال دانش (در درون سیستم آموزش و پرورش) حول محور سه رکن اصلی این فرآیند یعنی معلم، دانشآموز و بستر بودند، که مجموعاً تعداد 12 مؤلفه شناسایی و استخراج شده است؛ که عبارت بود از: مشکلات روحی و رفتاری معلم، ضعف مهارت معلم در آموزش به دانشآموزان، ضعف شناختی، مهارتی و عملکردی معلم، مسائل روحی و روانی دانشآموز، فضای نامناسب آموزشی، عدم وجود امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات آموزشی، مشکلات محتوای آموزشی، مشکلات ریشهدار در مقطع ابتدایی (به عنوان بستر و پایه آموزش)، ضعف آموزش ضمن خدمت معلمان، عدم اهمیت سیستم آموزش به خلاقیت، ضعف آموزش پیش از خدمت معلمان، ضعف نظام ارزشیابی معلمان. عوامل مؤثر بر ناکارآمدی نیز در بستر ساختاری آموزش و پرورش پنج مؤلفه اخیر و در بستر محیطی خارج از سیستم با دو عامل مشکلات حقوقی و معیشتی معلمان و پایین بودن منزلت اجتماعی معلم شناسایی شد. نتیجهگیری: این پژوهش که با دیدگاهی جامعهشناسانه، مسئله ناکارآمدی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، به سلسله عواملی دست یافته که نهایتاً منجر به ناکارآمدی در حوزه انتقال دانش میشود که در این میان کلیه عوامل درون سیستمی متأثر از محیط بیرونی سیستم آموزش و پرورش بوده و ضرورت توجه به ساختارهای کلان جامعه و سایر خرده سیستمهای مؤثر بر این نظام (سیاست و اقتصاد) را جهت رفع مسئله ناکارآمدی انتقال دانش، بیش از پیش نشان میدهد.
Background and Aim: Among the functions expected of the education system, it can be considered the most basic function, in addition to the socialization of the individual, and the transfer of knowledge, which is the main goal of education. However, Iran's educational system is facing weak and unacceptable results in this area (the results of the TIMSS and PIRLS international tests). The current research was conducted to provide a model for the education system's challenges in the knowledge transfer field. Method: This study was applied in terms of purpose and qualitative in terms of execution method. The statistical population of the research was teachers, parents of students and experts, and experts in the field of education in the year 1400, which examined the opinions and experienced perceptions of these key human elements and the most informed in the field of the education system. According to the principle of theoretical saturation, the sample was considered to be 23 people who were selected by quota sampling method. The data was collected through in-depth semi-structured interviews, the validity of which was verified with the help of four experts and two research colleagues. Its reliability was obtained using Cohen's kappa coefficient method of 0.63. The data were analyzed by thematic analysis, including open, central, and selective coding in MAXQDA20 software. Results: The challenges related to the process of knowledge transfer (within the education system) were centered around the three main pillars of this process, i.e., the teacher, the student, and the context, in which a total of 12 components have been identified and extracted; which were: mental and behavioral problems of the teacher, weak skills of the teacher in teaching the students, weak cognitive, skill and performance of the teacher, mental and psychological problems of the student, inappropriate educational environment, lack of laboratory facilities and educational equipment, problems Educational content, deep-rooted problems in the primary level (as the basis and basis of education), the weakness of teaching while serving teachers, the lack of importance of the education system to creativity, the weakness of pre-service training for teachers, the weakness of the teacher evaluation system. Factors affecting inefficiency were also identified in the structural background of the education and the last five components and the environmental background outside the system with the two factors of teachers' legal and livelihood problems and the low social status of the teacher. Conclusion: This research, which has analyzed the problem of inefficiency with a sociological perspective, has found a series of factors that ultimately lead to inefficiency in the field of knowledge transfer, among which all factors within the system are affected by The external environment is the education system, and it shows the need to pay attention to the macro structures of society and other sub-systems affecting this system (politics and economy) in order to solve the problem of knowledge transfer inefficiency.