Abstract:
زمینه و هدف: روابط عاشقانه، قدمتی به درازنای عمر بشر دارد زیرا بهرهمندی از یک زندگی سالم و توأم با عشق و صمیمیت، از نیازهای اساسی هر فرد اجتماعی میباشد. این نیاز در مختصات یک جامعه دینی، سویههای متناسب با قوانین دینی و شرعی به خود میگیرد. از سوی دیگر داشتن رویکرد دینی و رعایت الزامات آن میتواند تعیین کننده سبک عشقورزی افراد باشد. هدف این پژوهش، تبیین جامعهشناختی سبکهای عشقورزی و رابطه آن با دینداری در میان شهروندان تهرانی میباشد. روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی است که حجم نمونه شامل 300 نفر میباشد که با روش خوشهای چند مرحلهای از بخشهای شمال، مرکز، شرق، غرب و جنوب تهران، انتخاب گردیدند. تحلیل دادههای حاصل عملیاتی سازی مدل سنجهی دینداری کاظمی و فرجی(1395) و پرسشنامهی سهوجهی عشق استرنبرگ با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی، انجام شد. تحلیل روابط متغیرهای میانجی، بین متغیرهای مستقل و وابستۀ اصلی، با استفاده از نرم افزار Spss میباشد. علاوه بر این، برای تحلیل معادلات ساختاری حاکم بر روابط بین متغیرها از تحلیل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Amos استفاده گردیده است. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که، میزان دینداری افراد بر سبک عشق ورزی آنها مؤثر است. نتیجه گیری: نتایج مربوط به شاخصهای برازش مدل رابطۀ میزان دینداری با سبک عشقورزی افراد، نشان میدهد که این مدل، دارای برازش مطلوب با داده ها میباشد.
Objective: Love and sincere emotional relationships, as one of the most important needs of a person, play an important role in the mental health of individuals and society. romantic relationships have a long history of human life because benefiting from a healthy life combined with love and intimacy is one of the basic needs of every social person. In the context of a religious society, this need takes on forms that are appropriate to religious and Shariah laws. On the other hand, having a religious approach and complying with its requirements can determine the love style of people. The purpose of this research is to explain the sociological love styles and its relationship with religiosity among citizens of Tehran. methods: The method of this research is descriptive-correlation, the sample size includes 300 people who were selected from the north, center, east, west and south parts of Tehran by multi-stage cluster method. The data analysis of the operationalization of Kazemi and Faraji's religiosity measurement model (2016) and Sternberg's three-dimensional love questionnaire was performed using descriptive and inferential tests. The analysis of mediating variables relationships between independent and main dependent variables is done using Spss software. In addition, to analyze the structural equations governing the relationships between variables, structural equation analysis with the help of Amos software has been used. Result and discussion: The research findings show that the level of religiosity of people is effective on their lovemaking style. In this research, it was found that religious emotions and experiences have a strong effect on love style; So that people with higher religious feelings have more love in their life together. The results related to the fit indices of the model of the relationship between the level of religiosity and the love style of people show that this model has a good fit with the data.