Abstract:
زمینه و هدف: یکی از مشکلات رایج در مدارس پدیده قلدری است که امروزه امری جدی است و کمتر به این پدیده شایع توجه میشود؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای سلامت معنوی در رابطه بین صفات تاریک شخصیتی با گرایش به قلدری سایبری در دانش آموزان متوسطه اول انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 658 دانش آموز پسر متوسطه اول پایه نهم در 5 مدرسه دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 30 (7 متغیر مشاهده شده در مدل) و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه های ناقص 250 نفر به عنوان حجم نمونه به روش دردسترس انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پرسشنامه تجربه قلدری – قربانی سایبری آنتیادو و همکاران (2016)، مقیاس سه صفت تاریک شخصیت جانسون و وبستر (2010) و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری مبتنی بر معادلات رگرسیون انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد روابط معنا داری بین صفات تاریک شخصیتی و سلامت معنوی با گرایش به قلدری سایبری در دانش آموزان متوسطه اول وجود دارد و مدل پژوهش تایید شد و به طور کلی 46 درصد از گرایش به قلدری سایبری توسط صفات تاریک شخصیتی و سلامت معنوی در دانش آموزان متوسطه اول قابل تبیین می باشد. همچنین متغیرهای صفات تاریک شخصیتی و سلامت معنوی بر گرایش به قلدری سایبری در دانش آموزان متوسطه اول اثر مستقیم معنادار دارند و مسیر غیر مستقیم صفات تاریک شخصیتی با میانجیگری سلامت معنوی بر گرایش به قلدری سایبری در دانش آموزان متوسطه اول تایید گردیده شد. نتیجه گیری: این پژوهش تلویحات کاربردی در جهت نقش عوامل شناختی و معنوی در گرایش به گرایش به قلدری سایبری دانش آموزان برای روانشناسان و مشاوران ارایه می دهد.
This research was conducted with the aim of investigating the mediating role of spiritual health in the relationship between dark personality traits and tendency to cyberbullying in high school students. It was a descriptive correlational research based on the structural equation modeling method. The statistical population of the research was made up of all 658 male students of the first secondary school of the ninth grade in 5 public schools of Babol city in the academic year of 2023. In this research, to determine the sample size according to the number of observed variables and assigning a coefficient of 30 (7 observed variables in the model), and taking into account the possibility of incomplete questionnaires, 250 people were selected as the sample size using the available method. The research tools included the questionnaire of cyber victimization-bullying experience questionnaire of Antoniadou et al. (2016), the scale of three dark personality traits of Janason & Webster (2010) and the spiritual health questionnaire of Paloutzian & Ellison (1982). Data analysis was done by structural equation method based on regression equations. The findings showed that there is a significant relationship between dark personality traits and spiritual health with the tendency to cyber bullying in first secondary school students and the research model was confirmed and in general 46% of the tendency to cyber bullying was caused by dark personality traits and spiritual health in First secondary students can be explained. Also, the variables of dark personality traits and spiritual health have a significant direct effect on the tendency to cyber bullying in first secondary school students, and the indirect path of dark personality traits with the mediation of spiritual health on the tendency to cyber bullying in first secondary school students was confirmed. This research provides practical implications for psychologists and counselors regarding the role of cognitive and spiritual factors in students' tendency towards cyber bullying.