Abstract:
زمینه و هدف: نوجوانی دوره تغییرات عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا میکند و تغییرات قابل ملاحظهای در مفهوم خود صورت میگیرد. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان بر تقویت پایگاه هویت نوجوانی و افزایش روابط خانوادگی بر روی نوجوانان دختر شهر اصفهان بود. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری کلیه دختران 15 تا 18 سال، مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه دوم بودند که با روش نمونه گیری در دسترس حدود 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هویت بنیون و آدامز (1986) و روابط خانوادگی(ریچی و فیتز پاتریک،1990) بود که در سه مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری توسط هر دو گروه تکمیل شد. برنامه آموزشی تنظیم هیجان بارلو (پروتکل آموزشی درمانی آلن، مک هاگ و بارلو، 2009). در 12 جلسه هفتگی 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازههای تکراری) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین میانگین نمرات ابعاد رفتارهای هویت (هویت به تعویق افتاده، هویت آشفته، هویت زود شکل گرفته و هویت پیشرفته) و روابط خانوادگی (جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان تاثیر معنادار و مثبت در افزایش نمره پایگاه هویت و روابط خانوادگی داشته و این تاثیر تا مرحلهی پیگیری نیز پایدار ماند.
Background and Aim: Adolescence is a period of profound changes that separates a child from an adult, and considerable changes take place in the concept of self. The purpose of this research was to determine the effectiveness of group therapy based on emotion regulation training on strengthening adolescent identity base and increasing family relationships on adolescent girls in Isfahan city. Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a three-month follow-up with the experimental and control groups. The statistical population of all girls aged 15 to 18, studying in secondary schools, about 40 people were selected by available sampling method and were randomly divided into two groups of 20 people, experimental and control. The research tools included the identity questionnaire of Benyon and Adams (1986) and family relationships (Ritchie & Fitzpatrick, 1990), which were completed in three stages: pre-test, post-test and follow-up by both groups. Barlow's Emotion Regulation Training Program (Allen, McHugh & Barlow, 2009). It was conducted in 12 weekly sessions of 90 minutes for the experimental group. The data were analyzed with the help of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (variance analysis with repeated measures). Results: The results of the research showed that there is a significant difference between the average scores of the dimensions of identity behaviors (postponed identity, confused identity, early formed identity and advanced identity) and family relationships (dialogue orientation and conformity orientation) in the two stages of pre-test and post-test. Conclusion: The results showed that education based on emotion regulation had a significant and positive effect on increasing the score of the identity database and family relationships. The follow-up phase also remained stable.