Abstract:
زمینه و هدف: شناسایی نوجوانان در معرض خطر سوء مصرف مواد باید از دغدغههای اساسی متولیان تعلیم و تربیت باشد. سوء استفاده از مواد پدیدهای است چندوجهی که همه ارکان اساسی جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد، لذا مبارزه با آن نیز مستلزم به کارگیری همه ظرفیتهای موجود میباشد. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی، خودکارآمدی و مهارت حل مسئله در نوجوانان وابسته به مواد بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جمله طرح های کاربردی و نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان پسر که بین ماههای آبان تا بهمن سال 1398 به طور خود معرف برای درمان اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی شهر تهران مراجعه کردند، بود. نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از نوجوانان (15 تا 19 ساله) معتاد شهر تهران بود که بر اساس غربالگری مرحله تغییر، از میان مراجعه کنندگان برای درمان انتخاب شدند. بعد از مرحله غربالگری، 30 نفر از افراد که برای شرکت در گروه درمانی رضایت داشتند، به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1996)، پرسشنامه خودکارآمدی (شوارتز و جروسالم، 1983) و پرسشنامه مهارت حل مساله (هیپنر و پترسون، 1982) جمع آوری شده است. از روش مانکوا و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. تحلیلهای آماری فوق با بهرهگیری از نرم افزار SPSS. 22 به اجرا درآمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی (42/39=F، 001/0> P)، خودکارآمدی (80/136=F، 001/0> P)، و مهارت حل مسئله (59/71=F، 001/0> P) در نوجوانان وابسته به مواد تاثیر دارد. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی، خودکارآمدی و مهارت حل مسئله در نوجوانان وابسته به مواد تاثیرگذار است.
Background and Aim: Substance abuse in adolescents is considered one of the most serious problems leading to various physical, social, and educational damages and consequences. This study aimed to improve the effectiveness of resilience training on quality of life, self-efficacy, and problem-solving skills in drug-dependent adolescents. Methods: The present study was one of the applied and quasi-experimental designs of pre-test-post-test with the control group. This study's statistical population included all male adolescents referred to Tehran welfare organizations for addiction treatment between November and February 2020. The statistical sample consisted of 30 adolescents (15-19 years old) addicted in Tehran who were selected from among the patients for treatment based on screening the change stage. After screening, 30 subjects who were consented to participate in the treatment group were randomly assigned to the two groups. This study's data were collected using the world health organization quality of life questionnaire, self-efficacy questionnaire, problem-solving skill questionnaire. Data were analyzed by MANCOVA using SPSS.22 software. Results: The results showed that resilience training was effective on quality of life (PConclusion: It can be concluded that resilience training affects the quality of life, self-efficacy, and problem-solving skills in substance-dependent adolescents.