Abstract:
نکته قابلتوجه در تفکر هایدگر، اینکه در هر دو دوره فکری او ذات پرسش وجود داشت. پرسشی که در هستی و زمان آغاز می گردد و در دوره دوم حیات فکری او نیز به نحوی ادامه دارد و این گشودگی فکری برای او همواره مفتوح و پابرجاست. او تاریخ متافیزیک غرب را، تاریخ بسط سوبژکتیویسم می داند که نتیجة آن برای ما «غفلت از وجود» بوده است. به نظر هایدگر از ثمرات این غفلت می توان به دوری از تفکر و اندیشه اصیل اشاره کرد. او تاریخ متافیزیک را، دلیل این بی فکری انسان می-داند و بر این عقیده است که تفکری که در پیشاسقراطیان وجود داشت، بعد از افلاطون تا نیچه دگرگون شده است و راه و مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است که ثمرات این سنت فکری در انسان معاصر جلوه گر شده است و بی فکری نمونه ای از آن است. در این پژوهش تلاش بر این است که با روش توصیفی - تحلیلی به مسئله تفکر و مصائب آن نزد این اندیشمند پرداخته شود.
Machine summary:
تبیین مسئله اندیشیدن انسان مدرن در دیدگاه هایدگر سیده عصمت رسولی 1 ، حجت نواب 2 1 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (نویسنده مسئول) 2 دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران چکیده نکته قابلتوجه در تفکر هایدگر، اینکه در هر دو دوره فکری او ذات پرسش وجود داشت.
هایدگر در سخنرانی خود در گرامیداشت کنرادین کرویتسر ، به فراگیر بودن انحطاط تفکر اشاره کرده و میگوید که این پدیده بیشتر مربوط به حوالت تاریخ و وجود دارد و نباید آن را بهعنوان یک امر انسانی در نظر گرفت.
نظر هایدگر بر این است که باوجود اینکه برای اندیشیدن در مسیر و راه اشتباهی قرار گرفتهایم؛ اما این امرشدنی است و در سخنرانی خود در 1955 عنوان میکند: درست است که حتی وقتی بیفکر هستیم، باز هم استعداد و قابلیت تفکر را از دست نمیدهیم.
در نظر هایدگر، تفکر به معنای جستجوی انسان برای درک نسبت خود با حقیقت وجود است.
همچنین، پیش از هایدگر، ارسطو تخنه (فن و هنر) را با توجه خاصی به این موضوع لحاظ میکرد که در آن ما با ظهور یا آشکارشدن چیزی سروکار داریم که خودش را فرا نمیآورد و هنوز در جلوی ما نیست، اما میتواند اکنون به طریقی ظاهر شده و روی دهد [9] و این بدان معناست که تفکر راه رسیدن به حقیقت چیزها است، تفکر از نوع معنوی و نه آن تفکر آماری که مشخصه تکنولوژی است؛ چراکه در تفکر آماری، چون انسان تکنیکی است با آمار و ارقام سروکار دارد و به دنبال برنامهریزی است (تفکر تکبعدی و خطی) و ذات تکنیک در آن مداخله دارد.