Abstract:
بهرام بیضایی از جمله تصویرسازان معاصر ایرانی است که شاید دادن لقب استاد نمایشی و سینمایی به او بیدلیل و بیبهانه نباشد. در طول سالیان فعالیت کاری وی، همواره حوادث کم و بیش شبههبرانگیزی پیرامون وی وجود داشته است. حوادثی که بنا بر پارهای از نظرات در کمکاری این پژوهنده بزرگ هنرهای نمایشی موثر بوده است. بیضایی در نقش زدن به گذشته و مرور تاریخ و برقراری گفتمان دیالوگی میان گذشته، حال، آینده یکی از بیبدیلترین کنشگران عرصههای نمایشی است و آثارش از این منظر بسیار قابل تامل هستند. او به ساخت و احیای واژگان ناب پارسی حساسیت مثالزدنی از خود بروز داده و تعصبی منحصربفرد از خویش به نمایش گذاشته است. بهرام بیضایی با ظرافتی خاص، خویش را عاملی جهت نقد سیاسی در دهههای اخیر ساخته که گمان میرود این موضع وی با سوء برداشتهای افراطی تاویلگران سیستمی و حکومتی مواجه شده و ضمن محروم ماندن او از شور و شوق ساخت و تولید محصول سینمایی و نمایشی باعث دوری و قهر بیشتر او از فعالیت اجرایی در سرزمینش ایران شده باشد. پژوهش حاضر ضمن استدلال علمی و منطقی بر مصائب بیضایی تلاش دارد تا برخوانشی واقعی از توانمندیهای این هنرمند بزرگ ارائه دهد تا سوءتفاهم جدی در درک پدیده بیضایی اندکی روشن گردد.
Bahram Beyzai is one contemporary Iranian filmmakers that epithet of master of theatrical and cinematic arts undoubtedly is reasonable. Among long years of his activities, always there were less and more suspicious events about him. Events which based on remarks, has been influenced on isolation of this great theatrical art researcher. Beyzai is one of unique activists for imaging about past and reviewing of history and dialogic discourse between past, present and future and for this reason, his works are notable. He has showed special and brilliant tolerance for reviving of original-Persian words in his works. Bahram Beyzai with special care, has introduced himself as a serious critic for political issues in recent decades that it supposes this his attitude has resulted and confronted with excessive unsuitable readings by governmental agents and causing deprivation of him for producing of cinema and theatre products as well as more isolation about executive activities at his maternal land Iran. This research while scientific and logical argument about Beyzai’s sufferings, will try to submit a real reconsideration of capabilities of this great artist to finally clarify less about serious misunderstanding of Beyzai’s phenomenon perception.