Abstract:
هدف از تحقیق حاضر پیشبیتی درگیری تحصیلی بر اساس سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی در بین دانشآموزان متوسطه دوم شهر بندرعباس در سال تحصیلی1400-1401میباشد. روش پژوهش حاضر با توجه به اهداف و فرضیههای آن توصیفی از نوع (همبستگی) میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان متوسطه دوم ناحیهی 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی1401-1400 تشکیل میدهد. که تعداد آنها برابر 11500 نفر میباشد. که تعداد نمونه آماری برابر373بدست آمده است به منظور تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از پرسشنامههای جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای به دست آمده حاکی از این است که بین ابعاد درگیری تحصیلی (بعدرفتاری، بعدعاطفی و بعدشناختی) با سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد و ابعاد درگیری تحصیلی تغییرات متغیرهای سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی را پیشبیتی میکنند و با توجه به این یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که ابعاد درگیری تحصیلی میتواند در توسعه سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی نقش مهمی داشته باشند.
Machine summary:
در پیشبیتی کیفیت زندگی دانشآموزان خودتنظيمي نیز نقش موثری دارد (بلانچو، 2018) هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که درگیری Self Regulation Bant Quality of Life Blanco تحصیلی بر اساس سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی در بین دانشآموزان متوسطه دوم شهر بندرعباس چه تاثیری دارد؟ اهمیت و ضرورت تحقیق خودتنظیمی توانایی موافقت کردن با یک خواسته، توانایی شروع کردن و دست کشیدن از فعالیتها بر طبق مقتضیات موقعیتی، توانایی تعدیل فعالیت، تکرار، تداوم فعالیتهای کلامی- حرکتی در موقعیتهای اجتماعی و آموزشی، توانایی به تعوبق انداختن کار کردن روی موضوع یا هدف دلخواه تعریف شده است (آهنچیان و همکاران، 1392).
فرضیهها فرضیه اصلی 1-درگیری تحصیلی بر سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی در بین دانشآموزان متوسطه دوم شهرناحیه2 بندرعباس تاثیر معنی داری دارد.
آمار استنباطی فرضیه پژوهش درگیری تحصیلی بر سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی در بین دانشآموزان متوسطه دوم ناحیه2 شهر بندرعباس تاثیر معنی داری دارد.
جدول (6) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین درگیری تحصیلی بر سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} * معنی داری آزمون در سطح معنی داری 05/0 ** معنی داری آزمون در سطح معنی داری 01/0 طبق نتایج جدول 6 و با توجه به اینکه سطح معناداری خطای آزمون برای سطح اطمینان 99/0 کمتر از 01/0 است، بنابراین میتوان گفت که این فرضیه تایید میشود و بین درگیری تحصیلی بر سبکهای فرزند پروری و خود تنظیمی هیجانی در بین دانشآموزان متوسطه دوم ناحیه2 شهر بندرعباس رابطه مستقیم معنیداری وجود دارد.