Abstract:
مقدمه: کار با کلاژ یک سبک هنری است که با چسباندن و کنارهمچیدن اشیاء مختلف سر و کار دارد. آن نه تنها روشی درمانی و پیشگیری از بروز هر نوع اختلال روانی است، بلکه روشی جهت تقویت تواناییهای مغزی از جمله کارکرد شناختی-دیداری است. بنابراین، هدف پژوهش، بررسی اثربخشی کار با کلاژ بر کارکرد شناختی- دیداری کودکان و مقیاسهای آن نظیر ادراک بینایی، حافظه بینایی، توانایی بنیادی بینایی بود. روش کار: روش پژوهش آزمایشی، از نوع پیشآزمون، پسآزمون به همراه گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری تمامی کودکان دختر و پسر پیشدبستانی شهر کرمان بود که از بین آنها 40 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و درون هر خوشه و آخرین خوشه به روش تصادفی ساده انتخاب و در چهار گروه 10 نفری (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل)، جایگزین شدند. فقط گروه آزمایش به مدت هشت جلسه تحت آموزش کلاژ طراحی شده توسط پژوهشگر قرار گرفتند. هر دو گروه آزمون نگهداشت دیداری بنتون را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که تاثیر آموزش کلاژ بر مولفههای کارکرد شناختی- دیداری در سه مقیاس ادراک بینایی (0001/0 = p)، حافظه بینایی (0001/0 = p)، و توانایی بنیادی بینایی (0001/0 = p) معنادار بود. نتیجهگیری: به ویژه با توجه به مرحله پیگیری، نتیجه گرفته میشود که کار با کلاژ روشی مناسب جهت بهبود کارکرد شناختی- دیداری کودکان است و از کلاژ میتوان به عنوان روشی در جهت افزایش تواناییهای شناختی آنها استفاده کرد.
Introduction: Working with collage is one of kind of art style that deals with pasting and putting objects besides each other. It is not only a therapy and preventive method in appearing any disorder, but also it is a way of reinforcing mind’s abilities including cognitive -visual function. Therefore, the purpose of the research is investigating the effectiveness of working with collage on children’s cognitive-visual function and its scales such as visual perception, visual memory, and fundamental visual ability.
Methods: The research method was experimental, of the pretest/post-test along with control group and follow-up. The statistical population was all boys and girls children in preschool in the city of Kerman that among them 40 children were recruited using multi-cluster sampling method and using simple random method within each cluster and the last cluster. Only the experimental group were instructed for eight sessions of working with collage. Both groups completed Benton’s visual retention test. Data were analyzed using multiple Covariance (MANCOVA).
Results: Results show that the effect of collage instruction was significant on visual perception (p = .0001), visual memory (p = .0001), and fundamental visual ability (p = .0001).
Conclusion: Regard to the follow-up phase, it is concluded that working with collage is a suitable method in improving children’s cognitive neuropsychological functions and collage can be used as a way in enhancing cognitive-visual function.