Abstract:
مقدمه: مطالعه حاضر در جهت بررسی عوامل مؤثر بر کمکطلبی دانشآموزان در دو سطح دانشآموز و والدین بود. روش کار: بدین منظور 400 دانشآموز دختر دوره اول دبیرستان (پایه هفتم و هشتم) در 16 کلاس مدارس مختلف به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان، پرسشنامههای کمکطلبی Ryan و Pintrich(1997) و جهتگیری هدفی دانشآموزان و والدین Midgley و همکاران (2000) را تکمیل نمودند. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل چند سطحی و بر طبق مدل غیرشرطی، 27 درصد از واریانس کمکطلبی توسط عوامل سطح خانواده و 73 درصد توسط عوامل سطح دانشآموز تبیین میشود که نشان دهندهی تغییرپذیری کافی متغیر وابسته در بین سطوح مختلف است و کاربرد روش تحلیل چند سطحی برای دادهها لازم و مفید است اما با ورود پیشبینهای سطح دانشآموز و خانواده و بررسی رابطه آنها با متغیر وابسته، میزان تبیین در مدل کامل در مورد متغیرهای سطح دانش آموز به 6 و در مورد سطح خانواده به 18 تغییر یافت هرچند معناداری آزمونهای عرضازمبدا و واریانس بینکلاسی و درونکلاسی نشان داد که کمکطلبی چه قبل از ورود متغیرها و چه بعد از ورود متغیرهای دو سطح دارای تغییرپذیری کافی میباشد. در سطح دانشآموز، متغیرهای جهتگیری هدفی تبحری و اجتنابعملکرد به طور معناداری کمکطلبی را پیشبینی کرد (001/0>P). جهتگیری هدف تبحری و عملکردی والدین در سطح خانواده پیشبین معناداری برای کمکطلبی در این سطح بود (001/0>P). نتیجهگیری: به دلیل معناداری مثبت جهتگیری هدف تبحری والدین، شایسته است تا در خانوادهها شرایطی فراهم شود تا دانشآموزان بر جهتگیری هدف تبحری تاکید کرده و در مواجهه با تکالیف یادگیری دشوار از کمکطلبی بهره بگیرند.
Introduction: This study was to investigate the factors affecting students help-seeking at both student and parent levels. Methods: For this purpose,400 female students of the first year of high school(seventh and eighth grade)in 16 classes of different schools were selected by multi-stage cluster sampling. Students completed the Ryan and Pintrich(1997) Help-Seeking Questionnaire and the Student and Parental Achievement Goal Orientation Questionnaire Midgley et al.(2000). Results: Findings from multilevel analysis and according to the unconditional model,27% of the variance of help-seeking is explained by family level factors and73% by student level factors,which indicates sufficient variability of the dependent variable between different levels and application.Multilevel analysis method is necessary and useful for the data,but with the entry of student and family level predictors and examining their relationship with the dependent variable,the rate of explanation in the complete model for student level variables to6and for family level to18Changed However,the significance of the width tests from the origin and variance between class and within the classroom showed that help seeking both before the entry of variables and after the entry of two-level variables has sufficient variability.At the student level,the variables of mastery and performance avoidance goal orientation significantly predicted help-seeking(PConclusion: Due to the positive significance of parents mastery goal orientation, it is appropriate to provide conditions in families for students to emphasize mastery goal orientation and to help seeking in the face of difficult learning tasks.