Abstract:
قرآن کریم کتاب راهنمای زندگی است و معماری ظرف زندگی انسان. معماری از زندگی شکل می پذیرد. مفاهیم مطرحشده در قرآن کریم بهعنوان کتاب راهنمای زندگی میتواند به تولید مفاهیم نظری در حوزۀ معماری کمک کند. این پژوهش تحقق مفهوم واژه «عماره» در قرآن را تبیین کرده و به دنبال این پرسش است: معانی که باید در معماری باشند و از آیه مذبور میتوان استخراج و استنباط نمود چیست و این مفاهیم چگونه میتواند در معماری تحقق یاید. هدف این پژوهش درک شئون گوناگون امر الهی در معماری و ارتقاء معانی معمارانۀ آن است. مبانی نظری پژوهش در ذیل مطالعات معناشناسی کلمۀ «عماره» ارائه میشود. از روش معناشناسی برای تبیین مؤلفههای معنایی واژهها در عبارت «هو انشأکم من الارض واستعمرکم فیها» از آیۀ 61 هود استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد در نگاه زبانشناسی تاریخی «عَمَرَ» و «عَبَدَ» هر دو بهجای هم بهکاررفته است؛ بنابراین این دو واژه اشتقاق مشترک یا هم معنایی در ریشه دارند؛ بنابراین آبادانی میتواند جزء بندگی باشد و بندگی آبادانی همراه آورد. استعمار بر وزن استفعال، طلب عمارت است؛ یعنی خدا انسان را از زمین آفریده و از او آبادی آن را خواسته است؛ از تأمل در آیات قرآن استنباط میشود هرچند معماری باید ایمن باشد، «عماره» تنها به معنای ساخت کالبد فضایی نیست؛ همانطور که آفریدگار، زمین را مسخر انسان و مهد آرامش او قرار داده است، انسان باید بتواند معماری را بستری برای پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی چون تفکر، عبادت و آرامش قلب قرار دهد و همانطور که انشاء در طی زمان صورت میگیرد معماری نیز باید متناسب با زمان و زمانه بالنده شود، ارتقاء یابد و بستر شکوفایی افراد را فراهم کند. نتیجۀ این پژوهش معانی معماری مستخرج از آیه را در شش بحث معماری به مثابۀ عامل زندگی بخشی به مکان، جایگاه به آرامش رسیدن انسان، مکان رشد و تربیت، بستر ارتباط با آسمان و زندگی معنوی انسان، نقش معمار به عنوان خلیفه الله و تجلی پروردگار در مکان زندگی انسان مطرح و تببین میکند که استعمار فی الارض باعث جهت گیری انسان به سمت خدا، طلب مغفرت الهی و آمادگی برای جلب رحمت خداوند میشود.
The Holy Quran is the guidebook of life and the architecture is the container of human life. The Architecture take shapes of life.The concepts outlined in the Holy Quran as a guide to life can help to produce theoretical concepts in the field of architecture. This study explores the realization of the concept of the word "Eimara" in the Quran and seeks to ask: what are the meanings of architecture and what can be deduced from the above verse and how can these concepts be realized in architecture. The purpose of this study is to understand the various facets of the divine in architecture and to promote its architectural meanings. Theoretical foundations of the research are presented in the semantic studies of the word "Eimara". The semantic method is used to explain the semantic components of the words in the phrase " He has produced you from the earth and settled you in it " in verse 61 of the hood: "And to Thamud [We sent] their brother Salih. He said, "O my people,worship Allah; you have no deity other than Him. He has produced you from the earth and settled you in it, so ask forgiveness of Him and then repent to Him. Indeed, my Lord is near and responsive"
The results of this study show that in the historical linguistics of "Amara" and chr('39')Abadachr('39') both have been used interchangeably; therefore, the two words have a common or semantic derivation at the root, therefore prosperity can be a part of thraldom and also thraldom can cause prosperity. “Istiemar” over the weight of "Istafeal" demands the building; that is, God created man from the earth and asked him to build it; it is inferred from the reflection in the Quranic verses that although architecture must be safe, "building" does not just mean building a spatial body; That the Creator has placed the earth in control of man and the cradle of his peace, man must be able to accommodate architecture to meet the material and spiritual needs such as thinking, worship, and peace of heart, and architecture must fit as time goes on. That the Creator has placed the earth in control of man and the cradle of his peace,man must be able to accommodate architecture to meet the material and spiritual needs such as thinking, worship, and peace of heart, and architecture must fit as time goes on. To grow with time and time,to grow and provide a platform for people to flourish.The result of this study highlights the semantic architecture of the verse in six architectural discussions as the factor of living in a place, the place for human relaxation, the place of growth and training, the context of the heaven and human spiritual life, the architectchr('39')s role as the caliph of Allah and the manifestation of God. In the place of human life, he points out that“Istiemar”on earth leads to a human orientation towards God, a desire for divine forgiveness, and a readiness to receive Godchr('39')s mercy