Abstract:
بودجه به عنوان اهرمی اصلی در برنامهریزی ومدیریت هر سازمان به شمار میآید که موسسات آموزشی نیز از این قاعده مثتسنی نیستند. بودجه پیش بینی درآمدها و هزینهها برای یک دوره معین، مدیر را در اداره - کنترل و حفظ سلامت مالی سازمان کمک میکند. بودجه واعتبارات باید در مرحله اجرایی به طورصحیح قابلیت انعطاف داشته باشد. به صورتی که نیازهای کاملا فوری و ضروری را بتوان موقتا یا دایما جانشین یک یا دو فقره از مخارج دیگر کرد. از این رو در پژوهش حاضر به بررسی بوجهریزی در آموزش و پرورش پرداخته میشود. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی برگرفته از منابع و اسناد کتابخانهای معتبری باشد.
Machine summary:
تعريف واژه بودجه و بودجه بندي (به معني عام) واژه بوژت يك واژه فرانسه قديم است و به كيف چرمي اطلاق ميشده است كه وجوه نقد ر ا د ر آن نگهداري میكردند، فرهنگ لغت آكسفورد بودجه را چنين تعريف میكند، مقدار پولي كه يك شخص يا سازمان در يك دوره زماني خاص در قالب يك طرح مصرف میكند تعريف تخصصی واژه بودجه و بودجه بندي بودجه عبارتست از شرح صورت وضعيت و پيش بيني درآمدها و هزينهها براي يك دوره درآينده يك سازمان و يك ابزارمديريتي است كه مدير را دركنترل و سلامت مالي موسسات كمك میكند بودجه يك طرح مرتب و هماهنگ از برنامهریزی مالي و مديريت است و ابزار اصلي برنامه ريزي، انگيزش وكنترل كسب وكار میباشد (علوی، 1376: 47) بودجهریزی بيان سياستها و برنامههای دولت و ابزاري براي بررسي سالانه اهداف برنامهها و اثر بخشي ابزارهای به كار گرفته شده براي نيل به آن اهداف است.
اس» يكي از كاملترين روشهای بودجه بندي است و وقتي اين سيستم به طور كامل اجرا شود به مديران اطلاعاتي امكان میدهد تا بهترين اقدام در تخصيص منابع براي گسترش در سطح سازمانها به نسبت واحدهای اطلاع رساني صورت گيرد.
بودجه در شکل متداول خود، بیانگر برنامه و عملیاتی است که برای نیل به اهداف متنوع کشور طراحی و اجرا میشود و بایستی به گونهای طبقه بندی شود تا چگونگی توزیع هزینهها و درآمدها را با توجه به سیاست ها، برنامهها و عملیات و مناسب ترین روشهای وصول به اهداف را مشخص و شرایط و سهولت لازم را برای برنامهریزی، کنترل و نظارت و بهبود مدیریت را فراهم سارد.