Abstract:
هدف محققان در این مقاله " رابطه ارزشیایی تشخیصی با تعمیق یادگیری در فرایند تدریس "با روش
تحقیق مبتنی بر تحلیلی-تاریخی می باشد. ارزشیابی به یک فرآیند نظامدار برای جمعآوری» تحلیل و
تفسیر اطلاعات گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدفهای موردنظر تحقیق یافتهاند یا در
حال تحقق یافتن هستند» به چه میزانی.یافته های تحقیق نشان می دهد نوع دیگر سنجش که آن نیز
در جریان آموزش انجام می گرد سنجش تشخیصی نام دارد. علت این نام گذاری آن است که این
سنجش با هدف تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموزان به کار می رود.
سنجش تشخیصی زمانی مورد استفاده قرارمی گیرد که معلم با مشکلات مبرم و مکرری در یک یا چند
دانش آموز روبرو می شود که با روش های اصلاحی معمول سنجش تکوینی قابل رفع شدن نیستند. به
عنوان نمونه ۰ اگر دانش آموزی در درس خواندن» ریاضیات. یا یک درس دیگر مرتب شکست می خورد
و معلم از طریق تغییر روش آموزشی خود یا تدابیر جبرانی دیگر از عهده حل مشکل بر نمی آید. آن گاه
اجرای یک آزمون تشخیصی به منظور یافتن ریشه های مشکل ضروری است.
Machine summary:
واژگان کليدي: تدريس ، ارزشيابي تشخيصي ، يادگيري ١ کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه فرهنگيان پرديس دکتر شريعتي ساري ٢ ليسانس علوم تربيتي (گرايش تکنولوژي آموزشي) دانشگاه علامه طباطبايي ٣ کارشناسي ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد بندرگز ٤ کارشناسي ارشد مديريت نيروي انساني دانشگاه آمل مقدمه هدف فعاليتهاي آموزشي، رشد، آگاهي و توانايي هاي بالقوه ي انسان است و چون نظام آموزشي هر کشور از نظر نيروي انساني بالاترين نسبت رادر ميان سازمانهاي دولتي دارد يکي از پيچيده ترين زير نظامهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است وچون تعداد قابل توجهي از افراد کشور به عنوان يادگيرنده ، ياد دهنده - به طور مستقيم يا غير مستقيم به نحوي با فعاليتهاي ياددهي و يادگيري سروکار دارند.
آسيب ها و کاستي هاي موجود در نظام ارزشيابي تحصيلي ايران چون حافظه پروري و کم توجهي به حيطه ها و سطوح گوناگون يادگيري، تحميل اضطراب نامطلوب به دانش آموزان ، افزايش تکرار پايه تحصيلي، هدف شدن امتحان به جاي يادگيري، کم توجهي به بهداشت رواني محيط ياددهي ـ يادگيري از يک سو و از سوي ديگر حضور يافتههاي جديد علمي در حوزه روانشناسي و علوم تربيتي، شرايط جديد و نيازهاي نوين ، زمينه ساز ايجاد تغييرات در نظام ارزشيابي ايران بوده اند(ناطقي و همکاران ، ١٣٩١)؛ که با حرکت نظام آموزش و پرورش کشور به سمت ارزشيابي تشخيصي اميد است که بخش عمده اي از مشکلات مربوط به اين بخش برطرف گردد.