Abstract:
فرهنگ یاددهی- یادگیری مفهوم تازه و جدیدی است که در دهه های اخیر وارد ادبیات آموزشی شده
است. جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. انسان به عنوان مغز متفکر
گستره گیتی در طول قرن های متمادی در مسیر تکوین و تکامل کوشیده است. در عصر اطلاعات و
ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرات سریعی روبه روست. پیشرفت های جهانی در فناوری
ارتباطات واطلاعات سبب گسترش وسیع فرصت های یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزش
شده است. با توجه به این مفهوم کلیه عناصر برنامه درسی، رفتارهای آموزشی معلم و یادگیرنده که در
یک محیط یادگیری با یکدیگر تعامل پیدا می کنند، ازبستر آن محیط تاثیر می پذیرند . امروزه برای
شفاف کردن امر آموزش ، متنوع کردن وسایل فرآیند تدریس و روشن کردن مطالب درسی، استفاده از
وسایل کمک آموزشی توسط معلمان امری اجتناب ناپذیر است . دانش آموزان با استفاده از وسایل
کمک آموزشی به فرآیند یادگیری و تدریس عینیت میبخشند و به آسانی به در جریان تدریس به
فراگیری آموخته های جدید میپردازند. روش استفاده شده دراین پژوهش توصیفی کتابخانه ایی می
باشد در روش کتابخانه با استفاده از فیش برداری از منابع کتب و پایان نامه ها و سایر مقالات به نتایج
مثبتی پژوهشگر دست پیدا خواهد کرد . نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آموزش الکترونیک فرآیند
یادگیری را تسهیل میکند و آنچه را که مربوط به یادگیری است بهبود می بخشد. وسایل کمک آموزشی
زمینه لازم را برای یادگیری در دانش آموزان به طور گسترده می آورند و دانش آموزان خود را در
فرآیند تدریس و یاددهی به حساب می آورند و به عنوان ابزاری برای ایجاد تسهیل در امر تدریس و
یادگیری در نظام های آموزشی به کار می روند.
Machine summary:
واژگان کليدي: فناوري آموزشي، دانش آموزان ، نظام هاي تعليم و تربيت ١ کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي ٢ کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي مقدمه اريک اشباي از نخستين کساني بود که استفاده از رسانه هـاي الکـترونيکي را در سـال ١٩٦٧ به عنوان انقلابي در آموزش و پرورش مطرح کرد.
مرحله چهارم : تاسيس دانـشگاه ازاد و اسـتفاده از روش چند رسانه اي براي اموزش بر اساس نيازهاي فردي و تربيت افراد متخصص مورد نياز از مصداق دوره چهارم است مرحله پنجم : مفهوم مرحله پنجم فناوري آموزشي در ايران فقط به صورت مقالاتي پراکنده مورد بـررسي قـرار گرفت .
نقش و کـاربرد فـناوري آموزشي در تعليم وتربيت : - با استفاده از تـکنيک هـاي صحيح اين رشـته از دانـش ميتوان قلمرو فعاليت هاي آموزشي را جهت توسعه تعليم و تربيت ، با سواد کردن افراد وحل مشکلات آموزشي گسترش داد و اين خود راه مطلوبي بـراي هـمگاني کردن آموزش و پرورش است .
تغييرات سريع تکنولوژي در فرايند ياددهي- يادگيري موجب تحولات وسيع شده و هدف آن بهبود کيفيت آموزشي در مدارس بوده است ، تکنولوژيهاي جديد با فـراهم آوردن فـرصت هـاي مناسب در جهت استعدادها و علايق شخصي دانش آموزان بـه بـهبود نظام آموزشي مدارس کمک شاياني ميکنند.
- تشريک مـساعي: يکي از نخستين استفاده هاي فناوري در آموزش و يادگيري علوم همکاري و مشارکت در فعاليت هاي جمع آوري اطلاعات بوده است .