Abstract:
هدف این پژوهش آن بود که با استفاده از ابعاد شناسایی شده در ادبیات پیشین به شناسایی و رتبه بندی مشکلات ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن در اداره کل راه و شهر سازی استان هرمزگان با رویکردAHP بپردازد. وضع موجود و مطلوب مشکلات ارزیابی عملکرد کارکنان و شکاف را شناسایی کرده و به ارائهی راهکارهایی جهت بهبود مشکلات ارزیابی عملکرد کارکنان در ابعادی که دارای شکاف منفی هستند بپردازد. بدین منظور جهت بررسی شکاف بین وضع موجود و مطلوب مشکلات ارزیابی عملکرد کارکنان از پرسشنامه استفاده شد، پرسشنامه بین مدیران وکارشناسان سازمان توزیع و نتایج نشان داد که در تمامی مولفهها شکاف منفی وجود دارد و با توجه به این که بهبود تمامی این ابعاد برای سازمان مقرون به صرفه نمیباشد این تحقیق بر آن شد تا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی به شناسایی واولویت بندی ابعادی بپردازد که از اهمیت بالایی برخوردار است. نتایج تحلیل سلسله مراتبی فازی با روش AHP نشان داد که مهم ترین شاخصهای بهبود مشکلات ارزیابی عملکرد به ترتیب وزن عبارتند از؛ شاخصهای عوامل فردی، سیستمی، فرایندی و راهبردی. در ادامه نیز پس از اولویت بندی راهکارهای بهبود، اقدامات عملی شناسایی شده درسازمان پس ازمصاحبه مجدد بامدیران ارشد سازمان جمع آوری و ارائه شد.
Machine summary:
بدین منظور جهت بررسی شکاف بین وضع موجود و مطلوب مشکلات ارزیابی عملکرد کارکنان از پرسشنامه استفاده شد، پرسشنامه بین مدیران وکارشناسان سازمان توزیع و نتایج نشان داد که در تمامی مؤلفهها شکاف منفی وجود دارد و با توجه به این که بهبود تمامی این ابعاد برای سازمان مقرون به صرفه نمیباشد این تحقیق بر آن شد تا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی به شناسایی واولویت بندی کارشناس ارشد مدیریت دولتی و ذیحساب اداره کل راه و شهرسازی hedayat31061360@yahoo.
دول(4-4): مشکلات ارزیابی عملکرد کارکنان در اداره کل راه و شهر سازی استان هرمزگان ردیف, ابعاد, شاخص شناسایی شده عوامل موثر بر مشکلات ارزیابی عملکرد کارکنان استخراج شده از ادبیات نظری و مصاحبه در اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان, منبع 1, C1, شاخص عوامل فردی, میزان اجرای عدالت و عدم تبعیض میان کارکنان, مصاحبه 2, C2, , آسان گیری و سخت گیری غیر منطقی و بدون انعطاف در ارزیابی عملکرد کارکنان توسط مدیران, ايوانسويچ، (2007) 3, C3, , گرایش به مرکز در ارزیابی عملکرد کارکنان توسط مدیران, بايرز و رو (2008) 4, C4, , انعکاس و پیگیری پیشنهادهای کارکنان به حوزه ریاست اداره کل سازمان (بررسی و بکارگیری پیشنهادات کارکنان) توسط مدیران, ايوانسويچ، (2007) 5 , C5, , میزان آشنایی وتسلط مدیران سازمان برمقررات وآیین نامههای ارزیابی عملکرد, بايرز و رو (2008) 6, C6, , میزان دخالت جهت گیریهای شخصی مدیران در ارزیابی عملکرد کارکنان, مصاحبه 7, C7, , میزان اعمال ملاحظات عمومی در ارزیابی عملکرد کارکنان توسط مدیران, مصاحبه 8, C8, , میزان تعصب و جانب داری مدیران، در ارزیابی عملکرد کارکنان, ايوانسويچ، (2007) 9, C9, , میزان خطای برابر کردن یا مقابله در ارزیابی عملکرد کارکنان توسط مدیران, بايرز و رو (2008) 10, C10, شاخص عوامل سیستمی, ایجادزمینه مناسب برای جلب مشارکت کارکنان در سازمان, زاوادسكاس و همكارانش (2012) 11, C11, , میزان تطابق پاداشها ومنافع اهداف فردی سازمان متناسب با نظامهای ارزیابی عملکرد درسازمان, هوزل و جولنز (2001) 12, C12, , میزان عدم وجود معیارهای صحیح و دقیق برای ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان, ايوانسويچ، (2007) 13, C13, , میزان استفاده از استانداردهای شفاف و غیر مبهم در ارزیابی عملکرد کارکنان, بايرز و رو (2008) 14, C14, , بی اعتمادی کارکنان به مطلوبیت رویههای ارزیابی عملکردسازمان, مصاحبه 15, C15, , میزان نظارت برنیازسنجی آموزشی کارکنان جهت اجرای صحیح ارزیابی عملکردکارکنان (برگزاری دورههای آموزشی، شرکت درسمینارهای تخصصی و....