Abstract:
در سال 97-96 وقتی در هنرستان فنی و حرفه ای کاوش شهرستان میناب هنرآموز رشته معماری داخلی پایه یازدهم مشغول خدمت بودم با دانشآموزی مواجه شدم که نه تنها روند آموزش را در کلاس دچار اختلال کرده بود، حرف هایی بی ربط به درس را در حین تدریس میزد، بلکه خیلی بی انگیزه به رشته تحصیلی خود و کارهای عملی این رشته بود، با توجه به اطلاعات بدست آمده، سوالات زیربرای رفع مشکل او در ذهن من ایجاد گردید:
1- آیا تربیت غلط او موجب اختلال رفتاری ایشان شده است؟
2- آیا او دچار کمبود محبت شده است؟
3- آیا توجه بیش از حد خانواده او باعث شده ایشان اختلال رفتاری پیدا کند؟
4- آیا با رفتارهای خویش میخواهد دیگران را متوجه خود سازد
5- چه راهحلهایی برای مشکل وجود دارد؟
برای گردآوری اطلاعات روشهای متعددی وجود داشت. با توجه به موضوع پژوهش به نظر میرسید که باید به چند روش بصورت ترکیبی برای جمع آوری اطلاعات استفاده نمایم. در این پژوهش روشهای مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه را انتخاب نمودم.
برای کاهش پر حرفی فرد را سرگروه،گروه کردم واحساس مسوولیت فرد نسبت به گروه انجام شود.لذا از والدین فرد خواسته شد که در خانه با دادن مسوولیت به او،ونقاط مثبت فرزند خود راباتشویق تقویت نمایندتا ایشان دچار خود باوری شود ودرانجام کارهای عملی خوددچار ضعف وناتوانی نشود،به نظر میرسدیکی از علتهای اساسی پرحرفی در کلاس وبی انگیزه ای در مورد کار عملی کمبود محبت وندادن مسوولیت به وی از بچگی بوده است بنابراین برای کاهش ضعف تحصیلی واز بین بردن مشکلات توسط والدین ومعلم مربوطه،ایجاد انگیزه،تقویت ویژگیهای مثبت،شکوفایی اعتماد به نفس از جمله عواملی هستند که میتواند ضعف تحصیلی او راکاهش دهد.
Machine summary:
چگونه توانستم مشکل بی انگیزهای و پرحرفی دانشآموزم را کاهش دهم؟ طیبه فیروزی نسب بندری 1 منصور رستگاری 2 چکیده در سال 97-96 وقتی در هنرستان فنی و حرفه ای کاوش شهرستان میناب هنرآموز رشته معماری داخلی پایه یازدهم مشغول خدمت بودم با دانشآموزی مواجه شدم که نه تنها روند آموزش را در کلاس دچار اختلال کرده بود، حرف هایی بی ربط به درس را در حین تدریس میزد، بلکه خیلی بی انگیزه به رشته تحصیلی خود و کارهای عملی این رشته بود، با توجه به اطلاعات بدست آمده، سوالات زیربرای رفع مشکل او در ذهن من ایجاد گردید:1- آیا تربیت غلط او موجب اختلال رفتاری ایشان شده است؟2- آیا او دچار کمبود محبت شده است؟3- آیا توجه بیش از حد خانواده او باعث شده ایشان اختلال رفتاری پیدا کند؟4- آیا با رفتارهای خویش میخواهد دیگران را متوجه خود سازد5- چه راهحلهایی برای مشکل وجود دارد؟برای گردآوری اطلاعات روشهای متعددی وجود داشت.
این مسئله علاقه مندی مرا به حل مشکلات که در روند آموزشی اخلال ایجاد میکرد دو چندان نمود،لذا تصمیم گرفتم از توانایی خوددرحل مشکلات دانشآموزانم بیشترین بهره را بگیرم به همین دلیل از دبیران دیگر در مورد این دانشآموز سوالاتی کردم،؟آیا سر کلاس شما هم بی انگیزه به درس هست وموقع درس دادن بی ارتباط با درس حرف میزند،چند نفر از دبیران از جمله دبیر تاریخ حرف مرا تایید کردوگفت سر کلاس من هم همین رفتار را داشت از وقتی با او حرف زدم واو را تشویق کردم درسش بهتر شده ولی هنوز به پرحرفی خود ادامه میدهد،از هنر آموز سال قبل ایشان سوال کردم،گفت با او کاری نداشته باش او دانشآموز پر حرف و غیر قابل کنترلی میباشد انگار نمی خواهد تغییر کند ونسبت به کارعملی ورشته تحصیلی خود بی انگیزه است.