Abstract:
This quantitative descriptive study amounts to a needs analysis, the first component of a multi-phase mixed methods research endeavour aimed at exploring the rampant soft skills gap between academia and business in Morocco. Employing a convenience sampling methodology, a survey was administered to 170 undergraduate university students and analysed using SPSS descriptive statistics, revealing a significant deficiency in key soft skills within the participants’ skillsets. Nevertheless, these respondents manifested a robust willingness to address this skills gap, notably favouring the adoption of a Blended Learning Model for soft skills development. The meticulous analysis of the survey data stresses the imperative need to seamlessly integrate soft skills development initiatives into the existing curricular framework. Such integration holds the promise of catalysing substantial development in the personal, academic, and professional orbits of the study participants. Thus, the results of this study underscore the critical significance of addressing the soft skills gap (mismatch) for Moroccan policymakers, curriculum designers, educators, and researchers, and emphasize the inevitability of equipping university graduates with the essential soft skills required to thrive in the contemporary workplace.
این مطالعه کمی توصیفی به تجزیه و تحلیل نیازها، اولین مولفه از تلاشهای تحقیقاتی چند مرحلهای ترکیبی با هدف بررسی شکاف گسترده مهارتهای نرم بین دانشگاه و تجارت در مراکش میپردازد. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، یک نظرسنجی بر روی 170 دانشجوی مقطع کارشناسی اجرا شد و با استفاده از امار توصیفی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نشاندهنده کمبود قابلتوجهی در مهارتهای نرم کلیدی در مجموعه مهارتهای شرکتکنندگان بود. با این وجود، این پاسخ دهندگان تمایل زیادی برای رسیدگی به این شکاف مهارتی نشان دادند، به ویژه از پذیرش یک مدل یادگیری ترکیبی برای توسعه مهارتهای نرم حمایت کردند. تجزیه و تحلیل دقیق دادههای نظرسنجی بر نیاز ضروری به ادغام یکپارچه طرحهای توسعه مهارتهای نرم در چارچوب برنامه درسی موجود تاکید میکند. چنین ادغامی نوید کاتالیزور توسعه اساسی در مدارهای شخصی، تحصیلی و حرفهای شرکت کنندگان در مطالعه را دارد. بنابراین، نتایج این مطالعه بر اهمیت حیاتی پرداختن به شکاف مهارتهای نرم (عدم تطابق) برای سیاستگذاران، طراحان برنامه درسی، مربیان و محققان مراکشی تاکید میکند و بر اجتنابناپذیری تجهیز فارغالتحصیلان دانشگاهی به مهارتهای نرم ضروری مورد نیاز برای پیشرفت در مراکز کار حال حاضر مراکش تاکید میکند.