Abstract:
زمینه و هدف
فرم نظم و شکلی است که در بیان محتوای اثر ادبی و هنری به کار میرود. فرم گریزی در شعر، فاصله گرفتن از جلوه ها و اصول نظم و برهم زدن و گسیختن بافت و معنای شعر است. هدف پژوهش حاضر این است که مولفه های فرم گریزی را در غزل پست مدرن بررسی و معرفی کند.
روش مطالعه
برای شناخت پیوند ادبیات در عصرهای گوناگون و میزان تغییرپذیری و تولید انواع قالبها و ناهنجاریهای ادبی، این مطالعه با روش تحلیلی و مقایسه ای انجام شده است. جستار حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، غزلیات پستمدرن شاعران محمدسعید میرزایی، سیدمهدی موسوی، آزاده بشارتی، وحید نجفی، بهمن انصاری، اصغر معصومی، فاطمه اختصاری و الهام میزبان را بطور موردی بررسی نموده است.
یافته ها
در بخش زبانی و ادبی نشانههای غزل پست مدرنیسم در اشعار بشارتی، نجفی، میرزایی، موسوی، اختصاری، انصاری، و میزبان بصورت دستکاری ردیف و قافیه غزل، بکارگیری کلمات خودساخته، نامفهوم و بیگانه، تصویرسازیهای عجیب و بدیع، بیان تخیل و خواسته شاعر، انحراف از قواعد نحوی، آوایی و نوشتاری و دستور زبان فارسی است.
نتیجه گیری
شاخصترین شگردهای فرم گریزی در غزل پست مدرن گسیختگیهای آوایی و زبانی، گسیختگیهای تصویری، زبانپریشی، شکستن مرز میان حقیقت و وهم، تغییر ناهنجار قافیه و ردیف و نحو همراه با نوآوری هستند که برای مبارزه با سنت و بیان بهتر و راحتتر مقصود و معنی ذهنی به کار گرفته میشوند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Form is the form of order used to express the content of literary and artistic works. Absence of form in poetry is distancing from the effects and principles of order and disrupting and breaking the texture and meaning of the poem. The aim of the research is to investigate and introduce the components of form avoidance in postmodern sonnets with a descriptive-analytical method.
METHODOLOGY: In order to understand the connection of literature in different eras and the degree of changeability and production of various forms and literary anomalies, this study has been carried out with an analytical and comparative method. The present essay, using the descriptive-analytical method and using library studies, has analyzed the postmodern lyric poetry of the following poets: Mohammad Sa’eed Mirzaei, Seyyed Mehdi Mousavi, Azadeh Besharti, Vahid Najafi, Bahman Ansari, Fatemeh Ekhtesari, Asqar Ma’soumi and Elham Mizban.
FINDINGS: In the linguistic and literary part, the signs of postmodernism in the poems of Besharti, Najafi, Mirzaei, Mousavi, Ekhtasari, Ansari and Mizban in the form of manipulation of the lines and rhymes of the ghazal, the use of self-made, unintelligible words, alien, strange and original imagery, expressing the imagination and desire of the poet in the sentences of the sonnet, deviation from the rules of syntax, phonetics and writing and grammar of the Persian language.
CONCLUSION: In this research, these results have been obtained that the most significant methods of form avoidance in postmodern sonnets are phonetic and linguistic breaks, visual breaks, tongue twisters, breaking the border between truth and illusion, abnormal change of rhyme, row and syntax along with innovation and There are changes that are used to fight against the tradition and to express better and more easily the intention and mental meaning.
Machine summary:
مقاله پژوهشي فرم و فرم گريزي در غزل پست مدرن فارسي ياسين کاکاوند١، ناهيد عزيزي *١، محمدرضا روزبه ٢، حجت اله غ منيري 1 ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامي، بروجرد، ايران .
هدف اصلي پژوهش اين است که غزل پست مدرن ٢ بعنوان نوع ادبي جديد بررسي شود و روشهاي متنوع گريز از فرم در سازه هاي گوناگون آن بررسي شود.
به دليل گستردگي و حجم غزلهاي پست مدرن در اين پژوهش ، صرفاً غزل چهره هاي شاخصي چون سيدمهدي موسوي، الهام ميزبان ، فاطمه اختصاري، اصغر معصومي، وحيد نجفي، آزاده بشارتي، محمدسعيد ميرزايي و بهمن انصاري بررسي شده است .
لذا در اين پژوهش به روش توصيفي-تحليلي در پي پاسخگويي به اين پرسش هستيم که فرم و فرم گريزي در غزل پست مدرن فارسي چگونه است ؟ سابقۀ پژوهش در زمينۀ غزل معاصر و جريانهاي اين قالب شعري، تا کنون کتابها، مقالات علمي و پژوهشي و پايان نامه هاي دانشگاهي معتبري انجام شده است : از جمله : حسن لي در کتاب «گونه هاي نوآوري در شعر معاصر ايران » (١٣٩٨) ضمن بررسي گونه هاي نوآوري در شعر معاصر ايران در چهار بخش زبان ، صور خيال ، شکل و ساختار، و محتوا و معنا هنگام بحث دربارة شکل غزل معاصر برخي تحولات فرمي غزل را نشان داده است .
com) Nahid Azizi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.