Abstract:
پیچیدگی نقش معلم و انتظارات متعدد از معلم در شرایط جدید جهانی به فعالیت هایی فراتر از گذشته مانند کارآموزی و بازآموزی نیاز دارد. معلمان در جامعه، نقش مهمی در تحقق ارزش آفرینی از طریق انتقال مفاهیم و کمک به فراگیران در شکل دهی مطالب دریافت شده دارند. امروزه دیگر نقش معلمان تنها انتقال مطالب نیست؛ چرا که ایشان فراتر از آن می بایست در راستای اهداف جامعه قدم بردارند و به آموزش مطالب بپردازند. نگاهی اجمالی به رویدادهای تربیت معلم در سده های گذشته که متاثر از موقعیت های تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوره های متفاوت بوده است، این امکان را به ما می دهد تا با دیدگاه ها و شیوه های تربیتی معلمان در سده پیشین آگاهی می یابیم به گواه تاریخ تحول آموزش پرورش در سده های گذشته به ویژه در ایران باستان، معلمان مهم ترین نقش را در تربیت نوباوگان و انتقال تمدن، فرهنگ و دانش گذشتگان به نسل های آینده بر عهده داشتند.
The complexity of the teacher's role and many expectations from the teacher in the new global conditions require activities beyond the past, such as internships and retraining. Teachers in the society play an important role in realizing value creation through the transfer of concepts and helping learners in shaping the received materials. Nowadays, the role of teachers is not only to convey the content; Because beyond that, they should step in line with the society's goals and teach the material. A brief look at the events of teacher training in the past centuries, which were affected by the historical, social, political and cultural situations of different periods, gives us the opportunity to learn about the views and methods of teacher training in the previous century. As evidenced by the history of the evolution of education in the past centuries, especially in ancient Iran, teachers played the most important role in the education of young people and the transfer of the civilization, culture and knowledge of the past to the future generations.
Machine summary:
اقدام مهم هدف سال اجرا تصويب قانون دارالمعلمين و دارالمعلمات تأمين معلم براي مدارس ابتدائي و دوره ي اول متوسطه ١٢٩٧ شمسي تصويب قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور آشنايي و تحصيل در دانشگاه هاي معتبر اروپايي ١٣٠٧ شمسي تصويب اساسنامه ي دارالمعلمين عالي بنيان گذاري برنامه تربيت معلم متوسطه ١٣٠٨ شمسي آغاز تدريس دروس علوم تربيتي آشنايي با فلسفه ، مباني و اصول تربيت ١٣١١ شمسي نخستين گام در راه تربيت و تأمين معلمان مدارس ابتدايي و متوسطه ، تصويب قانون تأسيس دارالمعلمين و دارالمعلمات در سال ١٢٩٧ هجري شمسي ، از سوي مجلس شوراي ملي بود.
د) دوره ي تعطيلي و يا محدود شدن تدريجي فعاليت مراکز تربيت معلم از سال ١٣٨٢ تا سال ١٣٨٨ هجري شمسي : در اين محدوده ي زماني دو ديدگاه را مي توان در زمينه ي ساختار تربيت معلم و روش هاي تأمين معلم در سياست گذاري و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش جستجو کرد که عبارتند از: ١- رويکرد اول : به دليل گسترش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي در کشور و افزايش دانش آموختگان دانشگاه هاي کشور و تصويب به کارگيري معلمان داراي مدرک تحصيلي ليسانس در دوره ي ابتدايي و فوق ليسانس در دوره ي راهنمايي و متوسطه در هيأت دولت و اجراي قانون 314 مديريت و خدمات کشوري در سال ١٣٨٦ لازم بود که آموزگاران و دبيران مورد نياز در دوره هاي مختلف تحصيلي از ميان دانش آموختگان دانشگاه هاي کشور با شرط گذراندن دوره هاي يک ساله و دوساله ي مهارت هاي تعليم و تربيت ، تأمين گردد.