Abstract:
اختلال یادگیری یکی از مشکلات شایع رفتاری در کودکی است که باوجود اینکه در سنین قبل از مدرسه قابل شناسایی است ولی معمولاً در دوران مدرسه شناخته میشود. این اختلال معمولاً مشکلات تحصیلی همچون ضعف در عملکرد تحصیلی، مردود شدن و حتی ترک تحصیل را با خود به همراه میآورد و باعث عدم سازگاری این دانشآموزان در مدرسه و ایجاد اخلال در روند آموزش میشود. کنترل این اختلال در دوران کودکی میتواند آسیبهای جبرانناپذیر آن در دوران بزرگسالی را به حداقل برساند. حال با توجه به تأثیر نقش محیط در رفتار انسان، سؤال پژوهش حاضر این است که محیط آموزشی استاندارد برای بهبود عملکرد کودکان مبتلابه اختلال یادگیری چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ هدف از این پژوهش تبیین اصول طراحی محیط آموزشی در جهت بهبود عملکرد کودکان مبتلابه اختلال یادگیری است. تحقیق حاضر کاربردی بوده و روش تحقیق انتخابی توصیفی- پیمایشی است. یافتههای تحقیق نشان داد با توجه به اینکه کودکان مبتلابه اختلال یادگیری برحسب میزان ناتوانیشان نیازهای متفاوتی دارند، مدارس باید مجموعهای از مکانهای آموزشی دربرگیرنده نیازهای متنوع این دانشآموزان، برای ارائه خدمات بهتر فراهم کنند. هفت مدل کلی (مدل کلاس درس معمولی، مدل مشاوره، مدل سیار، اتاق مرجع، کلاس ویژه، مدرسه روزانه جداگانه و مدارس شبانهروزی) برای فضای آموزشی کودکان مبتلابه اختلال یادگیری پیشنهاد شده است. نتیجه این پژوهش شامل مجموعهای از اصول در طراحی محیط آموزشی است که مطابق با تأثیر بر بهبود عملکرد کودکان مبتلابه انواع اختلال یادگیری (به تفکیک اختلال محاسبه، خواندن و نوشتن و همچنین ویژگیهای مشترک بین سه اختلال) طبقهبندی شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد کیفیتهای معماری (کیفیت فرمی، کیفیتهای مرتبط با روشنایی و رنگ، کیفیتهای صوتی، کیفیت عملکردی، کیفیتهای چیدمان و مبلمان، کیفیتهای طراحی مبتنی بر ادراک و حواس در ارتباط با طبیعت و کیفیت امنیت و آرامش روانی فضا)، موجب ارتقاء عملکرد کودکان مبتلابه اختلال یادگیری میشود.
Learning disability is one of common behavioral disorders in children that, although can bediagnosed in preschool ages, is usually diagnosed during school. This disorder often leads toeducational problems such as poor educational performance, failure, and even drop out and causesthe incompatibility of these students at school and disrupts the educational process. Controllingthis disorder in childhood can minimize its incurable damage in adulthood. Now, given the role ofenvironment in human behavior, the question of the current study is that what characteristicsshould a standard educational environment have to improve the performance of children withlearning disability? This study is aimed to explain the principles of designing an educationalenvironment to improve the performance of children with learning disabilities. The presentresearch is applied and the research method is descriptive-survey which has been conducted infour main phases. In the first phase, the characteristics of children with learning disabilities andthe factors affecting their improvement were extracted from reliable library source and semistructured interviews (using an open-ended questionnaire) were conducted with psychologists inthe learning disabilities field. In the second phase, education and psychology experts were assessedin terms of attitude so that the findings of the first stage (using a close-ended questionnaire) willbe confirmed.The results of thisstudy show that architectural qualities improve the performance of children with learningdisabilities, including qualities related to form, light and color, sound, function, arrangement andfurniture, as well as qualities base on perception and senses with regard to the nature and qualityof mental security and peace of space.