Abstract:
مقدمه: تولد و حضور یک کودک با نیازهای ویژه از جمله اختلالات یادگیری در هر خانوادهای میتواند فرآیند سازگاری و بهزیستی والدین و بهویژه مادران را تحت تاثیر قرار دهد و پیامدهایی همچون افزایش نشانگان روانشناختی و کاهش انسجام روانی را به دنبال داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی انگیزشی بر انسجام روانی مادران دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری آن را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زابل در سال تحصیلی 01-1400 که در مرکز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری شهید صلواتیان زابل دارای پرونده بودند، تشکیل داد (65 نفر). نمونه مورد مطالعه را 30 نفر از مادرانی که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند، تشکیل داد که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به در گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) منتسب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه انسجام روانی فلنسبرگ – مدسن، وینتگود و مریک (2006) استفاده شد. روش اجرای مداخله نیز به صورت آموزش رواندرمانی انگیزشی در طی 8 جلسه برای گروه آزمایش بود و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیره انجام شد. میانگینهای تعدیل شده نشان میدهد که میانگین نمرهی انسجام روانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش بیشتری دارد؛ بنابراین در سطح معناداری 05/0 آموزش رواندرمانی انگیزشی بر انسجام روانی مادران دانش آموزان دارای اختلالهای یادگیری موثر است.
یافتهها: نتایج نشان داد که رواندرمانی انگیزشی بر انسجام روانی مادران دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری موثر است.
نتیجهگیری: برای بهبود انسجام روانی مادران دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری میتوان از رواندرمانی انگیزشی استفاده نمود.
Machine summary:
در اين راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي روان درماني انگيزشي بر انسجام رواني مادران دانش آموزان داراي اختلال هاي يادگيري انجام شد.
ميانگين هاي تعديل شده نشان ميدهد که ميانگين نمره ي انسجام رواني گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل افزايش بيشتري دارد؛ بنابراين در سطح معناداري ٠/٠٥ آموزش روان درماني انگيزشي بر انسجام رواني مادران دانش آموزان داراي اختلال هاي يادگيري مؤثر است .
از اين رو، ميتوان گفت که آموزش روان درماني انگيزشي بر انسجام رواني مادران دانش آموزان داراي اختلال هاي يادگيري، مؤثر است و اين مبين نتيجه به دست آمده از پژوهش حاضر نيز ميباشد.
Examining learning disorders (dictation writing) in elementary students, the fifth international conference on modern researches in the field of educational sciences, psychology and social studies of Iran, Tehran: University of Tehran, 2020.
The problems of mothers with children with special learning disabilities based on lived experiences, the 7th National Conference of Modern Studies and Research in the field of educational sciences, psychology and counseling in Iran, Tehran: University of Tehran, 2020.
The effectiveness of motivational psychotherapy on the anxiety and depression of fathers with addicted sons, the third international congress of interdisciplinary research in Islamic humanities, jurisprudence, law and psychology, Tehran: University of Tehran, 2020.
The effectiveness of motivational psychotherapy on the anxiety and depression of mothers with addicted sons, the third international congress of interdisciplinary research in Islamic 570 humanities, jurisprudence, law and psychology, Tehran: University of Tehran, 2020.