Abstract:
هدف از نگارش این مقاله بررسی شیوههای نوین تدریس میباشد. از آنجایی که یکی از مهمترین مشکلات و مسائل نظام آموزشی کشور عدم به کارگیری روشهای نوین و فعال تدریس در آموزش و کمتوجهی به رویکردهای فعال یاددهی و یادگیری است. از این رو معلمان باید با روشهای نوین تدریس آشنا شده و آنها را در موقعیتهای مناسب به کار برند. تربیت افراد شایسته تنها در سایه استفاده از روشهای معقول و شایسته امکانپذیر است. یکی از عناصر مهم برنامههای درسی و طراحی آموزشی، انتخاب و اجرای روشهای مناسب تدریس است. شاید بتوان گفت که این عناصر در همة الگوهای طراحی آموزشی جایگاه ویژهای دارند زیرا محتوا، رسانهها، ارزشیابی و کلیه مراحل تدریس درجایجای روش و الگوی تدریس قرار میگیرند و ما را به همه اهداف میرسانند. از آنجایی که یادگیری موثر، تنها کسب و ذخیره سازی اطلاعات و دانشها نیست بلکه یادگیری موثر و کارآمد تقویت و گسترش مهارتهای ذهنی، فیزیکی و طرز تفکر میباشد لذا استفاده از روشهای نوین تدریس در مقایسه با روشهای سنتی در تقویت این مهارتها کارآمدتر است. هنر معلم در انتخاب این شیوهها و روش موثر میباشد. از آجا که تواناییهای افراد متفاوت است نحوه یادگیری و چگونگی آموزش نیز متفاوت خواهد بود.
Machine summary:
چهار ويژگي خاص در تعريف تدريس وجود دارد که عبارتند از: الف ) وجود تعامل بين معلم و دانش آموزان ب ) فعاليت بر اساس اهداف معين واز پيش تعيين شده ج ) طراحي منظم با توجه به موقعيت و امکانات د) ايجاد فرصت و تسهيل يادگيري.
اگر نظام آموزشي بخواهد توانايي حل مسئله را به دانش آموزان ياد دهد، (البته مسئله به معني مشکل و معضل نيست ، به بيان ديگر مسئله موضوعي نيست که براي ما مشکل ايجاد کند، بلکه رسيدن به هدف در هر اقدامي، به نوعي حل مسئله است ، (خورشيدي ، غندالي، موفق ، ١٣٧٨) در اين روش آموزش در بستر پژوهش انجام ميشود و منجر به يادگيري اصيل و عميق و پايدار در دانش آموزان ميشود.
معلم ، وقتي که ميخواهد مفهوم دقيقي را در کلاس مطرح نمايد يا توجه فراگيران را به موضوعي جلب کند شيوه پرسش و پاسخ را به کار ميبرد و نيز بدين وسيله فراگير را تشويق ميکند تا اطلاع خود را درباره موضوعي بيان کند ممکن است براي مرور کردن مطالبي که قبلا تدريس شده اند مفيد باشد، يا وسيله خوبي براي ارزشيابي ميزان درک فراگير از مفهوم مورد نظر باشد.
اين الگو بيشتر براي دوره هاي دبيرستان و دانشگاه کاربرد دارد و در نهايت باعث تقويت روحيه همدلي ، قضاوت منطقي در خصوص مسائل اجتماعي تحليل مناسب مسائل روز و تقويت کار دسته جمعي در دانش آموزان ميشود.
براي مثال : معلم ميتواند از طريق اين الگو مسائل خوب و بد اجتماعي و يا رفتارهاي خوب و بد را توسط دانش آموزان به نمايش بگذارد و سپس در مورد آن به کمک فراگيران به بحث و ارزشيابي بپردازد.