Abstract:
چکیدهقرائت حفص از عاصم یکی از هفت قرائت رایج در جهان اسلام است که طی چند قرن اخیر به عنوان قرائت مشهور در اغلب جوامع اسلامی مطرح شده و نسخ قرآن بر بر اساس آن به چاپ میرسد. برخی با زیر سوال بردن وثاقت عاصم و حفص مدعی شدهاند که این قرائت نمیتواند قرآن نازل شده از سوی خداوند بر پیامبر اکرم(ص) باشد. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی به معرفی عاصم و توصیف شخصیت رجالی او میپردازیم و مشاهده میکنیم که در منابع رجالی شیعه و سنی تنها موارد اندکی از تضعیف عاصم مطرح شده که با دلایلی به رد آنها پرداختیم و حتی به فرض پذیرش صحت آنها نیز مشاهده میشود که این مقدار جزئی در مقابل این حجم از توثیقات عاصم قابل توجه نبوده و حداکثر نتیجهای که خواهد داد این است که عاصم در حوزه حدیث تمرکز نداشته و محدث شناخته نمیشده است و این نمیتواند ایرادی به قرائت او وارد کند.
The recitation of Hafs by 'Asim is one of the seven common recitations in the Islamic world, which has become a popular recitation in most Islamic societies during the last few centuries, and the copies of the Qur'an are published based on it. Some have questioned the authenticity of 'Asim and Hafs and claimed that this recitation cannot be the Qur'an revealed by Allah to the Holy Prophet. In this study, we introduce 'Asim and describe his Rijal (a branch of hadith sciences that discusses the qualities of the hadith transmitters, especially their reliability in hadith transmission) personality through a descriptive-analytical method, and we can see that only a few cases of 'Asim's shortcomings have been mentioned in Shia and Sunni religious sources, which we rejected with reasons. Even on the assumption of accepting their validity, it can be seen that this small amount was not significant compared to this validity of Asim's confirmations. The maximum result it will give is that 'Asim did not focus on the field of hadith and was not recognized as a muhaddith, and this cannot cause any problems in his recitation.
Machine summary:
وضعیت رجالی عاصم در منابع رجالی فریقین و نقد و بررسی یک شبهه درباره قرائت عاصم ساره تنافرد 1 علیاکبر کلانتری 2 تاریخ دریافت :17/09/1401 تاریخ پذیرش: 05/07/1402 چکیده قرائت حفص از عاصم یکی از هفت قرائت رایج در جهان اسلام است که طی چند قرن اخیر به عنوان قرائت مشهور در اغلب جوامع اسلامی مطرح شده و نسخ قرآن بر بر اساس آن به چاپ میرسد.
1. پیشینه در بیان اثبات تواتر قرآن، اختلاف قرائات و قراء سبعه و بهطور خاص قرائت حفص از عاصم، در بیشتر منابع علوم قرآنی به تفصیل سخن گفته شده است و پژوهشهای متعددی نیز در این باره صورت گرفته است.
و نیز از حسن بن صَالح که گفته احدی را فصیحتر از عاصم نیافتم، هنگامی که سخن میگوید گویی خیال بر او وارد میشود؛ همچنین در نقلی دیگر از ابوبکر بن عَيَّاش آمده است که عاصم به من گفت دو سال بیمار شدم و هنگامی که برخاستم قرآن را خواندم بدون اینکه در حرفی دچار خطا شوم (ابن مجاهد، 1400ق، ج1، ص 69؛ ذهبی، 1417ق، ص 51؛ ذهبی، 1405ق، ج5 ص256؛ زرکلی، 2002م، ج3، ص 248) و عاصم خود نقل کرده است که از هیچ سفری نزد ابی وائل نمیآمدم مگر اینکه دستم را میبوسید (ابن سعد، 1410ق، ج6، ص 320) او در قرائت مورد توجه همگان و انگشتنما بود (ابن خلکان، 1900م، ج3، ص 9).