Abstract:
مقدمه: خودپنداره کودک نویسنده موضوع بسیار مهمی در مطالعات موضوعی امروز کودکی است. در دوران مدرن، جامعهشناسی کودکی با ایجاد دگرگونی در تعریف کودکی و نوع نگاه بزرگسالان نسبت کودکان و با اتخاذ رویکرد نوین به دنبال برجستهسازی و اهمیتبخشیدن به کودک به عنوان سوژه کنونی است و نه بزرگسالان آینده. از آنجاییکه نوشتن یکی از ابزارهای اصلی کودکان برای اندیشیدن، است، در این پژهش تلاش شده تا تصویر کودکان نویسنده از خود از نگاه جامعهشناسی جدید کودکی مطالعه شود.
روش پژوهش: این پژوهش کیفی است و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی و نمونهگیری هدفمند و اشباع نظری در تعیین حجم نمونه انجام شدهاست. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبههای عمیق نیمهساختار یافته استفاده شده است و نمونهها 35 نفر از میان کودکان نویسنده کانون پرورش فکری کودکان شهر تهران انتخاب شدهاند.
یافتهها:در این مقاله بیست کد باز حاصل از مصاحبهها در قالب دو مقوله فرعی جداگانه با عنوان: تصویر کودکان نویسنده از خود از کد اصلی اندیشهورزی در نویسندگی و حمایتهای خانواده از کد اصلی زمینههای حمایتی به دست آمده است.
بحث و نتیجهگیری: روایت کودکان از تصویری که از خود به عنوان نویسنده دارند بسیار جالب توجه است. داستان نویسندگی از زبان خود کودکان، اساس این مقاله است. هر کودک نویسنده در فراینده رشد و تکامل خود، تصویری از نویسندگی خود به دست می آورد که در ادامه این مسیر و همچنین زندگی تاثیر گذار است.
Introduction: The self-concept of the child as author is a very important topic in today's studies of childhood. Through the lens of the sociology of childhood, a new definition of childhood has been created, shedding light on the interactions between adults and children in society. It emphasizes a new approach that recognizes the child as a being, not just a becoming. This study aims to investigate the phenomenon of children as authors from the modern sociology of children's perspective.
Research Method: This is a qualitative research study in the descriptive phenomenology and the method of sampling is also qualitative method and based on the rule of theoretical saturation, in determining the sample size, in qualitative researches. Unstructured in-depth study was used and thirty-five samples were selected from among the children of the of Tehran institute of Intellectual Development Center.
Results: This article is based on twenty open codes from the interviews in the form of two separate sub-categories titled: self-concept of children as authors from the main code of thinking process in Authorship and family supports from the main code of contexts of support.
Discussion: The narrative pertaining to the self-conception of children as authors, is very interesting. This article is primarily founded upon the accounts of children's authorship experiences. At every stage of a child's growth and development, a self-concept of their authorship is established, which effects their personal lives.