Abstract:
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. با گردآوری و تحلیل محتوای دادههای کیفی، مضمونهای سازمان دهنده و مضمونهای پایه شناسایی شدهاند. در این پژوهش با خبرگان نظری و تجربی شامل اساتید کارآفرینی و مدیریت آموزشی و همچنین مدیران مدارس کارآفرین در مجموع 18 نفر مصاحبه انجام شد. این افراد بهصورت گلوله برفی انتخاب شده و مصاحبه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافته است. تجزیه و تحلیل دادهها براساس تحلیل مضمون بوده و برای اعتباریابی دادهها از روش کدگذاری بین دو آزمون استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج این پژوهش مؤلفههای مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس در 6 مضمون سازمان دهنده شامل برنامه ریزی کارآفرینانه، تأمین منابع کارآفرینانه، سازماندهی کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، سیستم ارزشیابی کارآفرینانه طبقه بندی شده است.
نتیجه گیری: لازمه اجرای مدیریت کارآفرینانه مدارس، در بکارگیری صحیح این مولفهها توسط مدیران است. آنها باید در نحوه مدیریت خود تجدید نظر اساسی داشته و بدانند که با مدیریت سنتی نمیتوانند کارآفرینی را در مدارس گسترش دهند.
This research has done with the aim of identifying the effective components entrepreneurial management of schools. The current research is qualitative and practical in terms of purpose. By collecting and analyzing the content of qualitative data, organizing themes and basic themes have been identified. in this research, a total of 18 interviews were conducted with theoretical and experimental experts, including professors of entrepreneurship and educational management, as well as principals of entrepreneurial schools. These people were selected as a snowball and the interview continued until the theoretical saturation stage was reached. Data analysis was based on thematic analysis and the coding method between two tests was used to validate the data. Based on the results of this research, the effective components in the entrepreneurial management of schools have been classified into 6 organizational themes, including entrepreneurial planning, entrepreneurial resource provision, entrepreneurial organization, entrepreneurial motivation system, entrepreneurial leadership, and entrepreneurial evaluation system.
Machine summary:
یافته ها: براساس نتایج این پژوهش مؤلفه های مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس در ٦ مضمون سازمان دهنده شامل برنامه ریزی کارآفرینانه ، تأمین منابع کارآفرینانه ، سازماندهی کارآفرینانه ، نظام انگیزش کارآفرینانه ، رهبری کارآفرینانه ، سیستم ارزشیابی کارآفرینانه طبقه بندی شده است .
همچین ، با توجه به عدم توانایی سازم بسیاری از دانش آموزان در استفاده از فرصت های کارآفرینانه و توجه صرف به مدرکگرای انی بدون پرورش شایستگی های کاربردی در افراد، مدیران مدارس میبایست با به کارگیری بر #$$003 روش مدیریت کارآفرینانه ، این مشکلات را مرتفع سازند(عابدزاده ،١٣٩٠).
یافته های پژوهش نشان میدهد که که رهبری تحولی در ل مدارس متوسطه از ٩ فصل انتخابی متشکل از تسهیل در برنامه ریزی و آموزش ، مدیریت و فرد نگهداشت منابع انسانی، خلق نوآوری، رهبری حمایتی، خودمدیریتی، رهبری انگیزشی، ی و سازم طراحی سیستم مدیریت عملکرد سازمانی، اثربخشی و استراتژی محوری و کدهای محوری انی آنها است که در تشکیل مدل پژوهش مؤثر هستند(اصلان زاده و همکاران ، ١٤٠١).
با توجه به کمبود مطالعات میدانی در حوزه مدیریت کارآفرینانه مدارس در بر خلاقی بین تحقیقات علمی و دانشگاهی، این پژوهش در تلاش است با شناسایی ابعاد و مؤلفه های ت مدیریت کارآفرینانه مدارس ، شرایط را برای توسعه هر چه بیشتر کارآفرینی در مدارس مدیرا ن #$$004 فراهم آورد.
سازم انی بر بحث و نتیجه گیری خلاقی در این پژوهش ، طی فرایند تحلیل مضمون تعداد ٦ مضمون سازمان دهنده (برنامه ریزی ت کارآفرینانه ، تأمین منابع کارآفرینانه ، سازماندهی کارآفرینانه ، نظام انگیزش کارآفرینانه ، مدیرا ن رهبری کارآفرینانه ، سیستم ارزشیابی کارآفرینانه ) به دست آمده است .