Abstract:
مقدمه: شیوع بیماری کرونا سیستم های آموزشی در سراسر جهان از جمله آموزش عالی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
روش کار: یک مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. جامعه مورد پژوهش در این مطالعه شامل تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود که از میان آنها تعداد 537 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. پرسشنامه محقق ساخته با ابعاد کیفیت ارائه محتواهای آموزشی، زیرساخت های آموزش مجازی، کیفیت کلاس های آنلاین و کیفیت آزمون های مجازی جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی (One way annova و ...) استفاده شد.
نتایج: از دیدگاه دانشجویان بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد زیرساخت آموزش مجازی (97/2) و کمترین میانگین نمره مربوط به بعد پاسخگویی (01/2) بود. در بعد پاسخگویی، 35% از دانشجویان، پاسخگویی مناسب به مشکلات دانشجویان توسط کارشناس EDO دانشکده را خیلی ضعیف ارزیابی کرده اند. بین جنسیت و بومی بودن و ابعاد کیفیت آموزش مجازی ارتباط معنی داری وجود نداشت. بین بعد کیفیت ارائه محتوا، کلاس انلاین، پاسخگویی، آزمون مجازی با دانشکده ها ارتباط معنی داری وجود داشت (001/.>P). بین تمام ابعاد آموزش مجازی و مقطع تحصیلی نیز ارتباط معنی داری وجود داشت (001/.>P).
نتیجه گیری: ایجاد آمادگی در ابعاد مختلف انسانی و تجهیزات خود نیازمند برنامه ریزی دقیق و مناسب می باشد. با توجه به شرایط کنونی و افزایش استفاده از نظام آموزش مجازی لازم است که با تقویت ساختار ها و تکنولوژی های ضروری و اصلاح فرایند های آموزشی و ارزشیابی و آموزش اساتید و دانشجویان گام بلندی در راه توسعه سیستم های آموزش برداشته شود.
Background: The prevalence of coronary heart disease has affected education systems around the world, including higher education in Iran. The aim of this study was to determine the quality of virtual education system in Zahedan University of Medical Sciences from the perspective of students.
Methods: A descriptive-analytical study was conducted in 2016 at Zahedan University of Medical Sciences. The study population in this study included all students studying at Zahedan University of Medical Sciences, of whom 537 completed a questionnaire. A standard electronic questionnaire with the dimensions of quality of educational content presentation, virtual education infrastructure, quality of online classes and quality of virtual tests was used to collect data. SPSS software and descriptive and analytical statistical tests (One way annova, etc.) were used to analyze the data.
Results: From the studentschr('39') point of view, the highest mean score was related to the virtual education infrastructure dimension (2.97) and the lowest mean score was related to the response dimension (2.01). In terms of accountability, 35% of students rated the appropriate response to student problems by the schoolchr('39')s EDO expert as very poor. There was no significant relationship between gender and indigenousness and the quality dimensions of e-learning. There was a significant relationship between the quality of content presentation, online class, response, virtual test with colleges (P> .001). There was a significant relationship between all dimensions of virtual education and educational level (P> .001).
Conclusion: Creating readiness in various human dimensions and equipment requires careful and appropriate planning. Given the current situation and increasing the use of virtual education system, it is necessary to take a big step towards the development of education systems by strengthening the necessary structures and technologies and reforming educational processes and evaluation and training of professors and students.