Abstract:
زمینه و هدف: دامنه وسیع کاربردهای اینترنت اشیاء باعث شده است تا محیطهای آموزشی در تمام سطوح تحصیلی بتوانند از آن بهرهمند شوند؛ از این رو، هدف از این پژوهش طراحی مدل مدیریت یادگیری مبتنی بر اینترنت اشیا برای بهبود توانایی حل مسئله ریاضی دانشآموزان مقطع متوسطه مدارس مشهد بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی و از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمی انجام شد. جهت بررسی عمیق و شناخت بیشتر موضوع و شناخت عوامل مؤثر بر آنها، علاوه بر مبانی نظری از مصاحبه برای درک بیشتر و و رویکرد گراندد تئوری استفاده شد. سپس از رویکرد کمی برای تأیید نتایج کیفی بهره برده شد. در بخش کیفی، به منظور شناسایی مولفههای مدل با 12 نفر از خبرگان جامعه علمی و متخصصان دانشگاهی صاحب نظر در حوزه مورد نظر تحقیق مصاحبه شد. یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد که مدل شامل 75 مقوله عمده (منتج از کدگذاری باز)، 10 مقوله هستهای (منتج از کدگذاری محوری) و دو مقوله اصلی (منتج از کدگذاری انتخابی) می باشد. در بخش کمی، پرسشنامهای شامل 51 گویه تنظیم شد و در اختیار 384 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه مدارس مشهد قرار داده شد. نتایج این بخش نشان داد که بین مدیریت یادگیری مبتنی بر اینترنت اشیا و توانایی حل مسئله ریاضی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میزان تاثیرگذاری مولفههای متغیر مدیریت یادگیری مبتنی بر اینترنت اشیا (به ترتیب زیرساختهای فنیوسیستمی، سنجش و ارزیابی، محتوای آموزشی، پشتیبانی (فنی، مالی و قانونی) و روش آموزشی) و مولفههای متغیر توانایی حل مسئله ریاضی (به ترتیب آزمایش فرضیهها، فرضیه سازی، جمعآوری اطلاعات، مشخص نمودن مسئله و نتیجهگیری) می باشد.
Background and Aim: The Internet of Things has many uses in education. However, one of the most important subjects in all educational levels is mathematics, which was specifically addressed in this research. Therefore, the purpose of this research was to design a learning management model based on the Internet of Things to improve the mathematical problem solving ability of secondary school students in Mashhad. Research method: The current research is applied in terms of its purpose, which was carried out with an approach mixed with an exploratory design and by combining qualitative and quantitative methods. In order to deeply investigate and understand more about the subject and the factors affecting them, in addition to theoretical foundations, interviews were used for better understanding and the grounded theory approach. Then a quantitative approach was used to confirm the qualitative results. In the qualitative part, in order to identify the components of the model, 12 experts from the scientific community and academic experts were interviewed in the field of research. Results: The results of the qualitative part showed that the model includes 75 major categories (resulting from open coding), 10 core categories (resulting from axial coding) and two main categories (resulting from selective coding). In the quantitative section, a questionnaire containing 51 items was prepared and given to 384 secondary school students in Mashhad. The results of this section showed that there is a significant relationship between learning management based on the Internet of Things and the ability to solve mathematical problems. Conclusion: The results showed that the effectiveness of the variable components of learning management based on the Internet of Things (in order of technical and systemic infrastructures, measurement and evaluation, educational content, support (technical, financial and legal) and educational method) and the variable components of solving ability It is a mathematical problem (in the order of testing hypotheses, making hypotheses, gathering information, defining the problem and drawing conclusions).