Abstract:
زمینه و هدف عملکرد تحصیلی دانش آموزان شاخصی است که به وسیله آن میزان یادگیری و پیشرفت آنها قضاوت میشود و عوامل فردی و محیطی متعددی در عملکرد تحصیلی اثرگذار هستند. هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی ساختاری تبیین اضطراب امتحان براساس ویژگیهای شخصیتی: ارزیابی نقش میانجی گر راهبردهای شناختی و فراشناختی بود. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر تهران در سال تحصیلی 1398- 1397 تشکیل دادند. روش نمونهگیری به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای و حجم نمونه 421 نفر بود. ابزار پژوهش شامل شامل پرسشنامه پنج عاملی نیو کاستا و مکری (1989)؛ مقیاس اضطراب امتحان ساراسون و همکاران (1956) و پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی داوسون و مک اینری (2004) بود. برای تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین عامل روان رنجورخویی شخصیت (01/0> p، 492/0=β) و اضطراب امتحان مثبت و در سطح 01/0 معنادار است. همچنین ضریب مسیر کل بین عامل گشودگی شخصیت (01/0> p، 186/0=β) و اضطراب امتحان منفی و در سطح 01/0 معنادار بود. ضریب مسیر بین راهبردهای شناختی و اضطراب امتحان (05/0> p، 196/0-=β) از یک سو و ضریب مسیر بین راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان (01/0> p، 231/0-=β) از سوی دیگر منفی و به ترتیب در سطوح 05/0 و 01/0 معنادار بود. اثر غیرمستقیم صفات وظیفه شناسی (01/0> p، 126/0-=β)، گشودگی (01/0> p، 121/0-=β) و برونگرایی (01/0> p، 079/0-=β) شخصیت بر اضطراب امتحان منفی و در سطح 01/0 معنادار است. از سوی دیگر اثر غیرمستقیم روان رنجورخویی (01/0> p، 062/0=β) بر اضطراب امتحان مثبت و درسطح 01/0 معنادار بود. نتیجه گیری می توان نتیجه گرفت میشود الگوی ساختاری تبیین اضطراب امتحان براساس ویژگیهای شخصیتی: ارزیابی نقش میانجی گر راهبردهای شناختی و فراشناختی قابل برازش است.
Background and Aim: Academic performance of students is an indicator by which their learning and progress is judged and many individual and environmental factors are effective in academic performance. The aim of the present study was to provide a structural model for explaining exam anxiety based on personality traits: evaluating the mediating role of cognitive and metacognitive strategies. Methods: The statistical population of the present study was made up of all female students of the second secondary school in Tehran in the academic year of 2018-19. The sampling method was a multi-stage cluster random method and the sample size was 421 people. The research tools include the five-factor questionnaire of Neo Costa and Makri (1989); Sarason et al.'s test anxiety scale (1956) and Dawson and McEnery's Cognitive and Metacognitive Strategies Questionnaire (2004). The structural equation modeling method was used to analyze the data. Results: The total path coefficient between personality neuroticism factor (pConclusion: It is concluded that the structural model of the explanation of exam anxiety based on personality characteristics: evaluation of the mediating role of cognitive and metacognitive strategies can be applied.