Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی وضعیت مؤلفههای سواد مالی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل به تعداد 1314 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از جدول مورگان 278 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن با استفاده از شاخص AVE و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت. مقدار شاخص AVE برای هرکدام از مؤلفههای سواد مالی (دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی) بزرگتر از 5/0 و در روایی صوری نیز پرسشنامه توسط متخصصان موضوعی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن از طریق دو شاخص پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آنها برای هر کدام از مؤلفههای سواد مالی (دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی) بالاتر از 7/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرمافزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که تحصیلات والدین، درآمد دانشجو، محل سکونت و جنسیت به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار، نگرش و دانش مالی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارند
The present study was conducted with the aim of investigating the status of financial literacy components among students of Farhangian University. The research method was descriptive and cross-sectional survey. The statistical population of this research included all graduate students of Farhangian University of Ardabil province, numbering 1314 people 278 of whom were selected as the sample using available sampling method following Morgan's Table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, whose validity was confirmed using the AVE index and face validity. The value of the AVE index for each of the components of financial literacy (financial knowledge, financial attitude and financial behavior) was greater than 0.5, and in terms of formal validity, the questionnaire was reviewed and confirmed by subject experts. Also, the reliability was estimated through two combined reliability indices and Cronbach's alpha coefficient yielding a value above 0.7 for each of the components of financial literacy (financial knowledge, financial attitude and financial behavior). To analyze the data, a one-sample t-test was used via SPSS 22 software. The results showed that parents' education, student's income, place of residence and gender respectively have the greatest effect on the behavior, attitude and financial knowledge of students of Farhangian University.