Abstract:
این مطالعه به شیوه تحلیلی، ویژگیهای طبیعت شناختی توحیدی برنامه درسی ملی را در بستر هماهنگی آن با اهداف، اصول و روشهای تربیتی مورد نظر قرآن کریم و اسلام مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است به منظور ارائه مدل مفهومی- تربیتی نوجوان و جوان برنامه درسی مطلوب. جامعه پژوهش شامل محتوای برنامه درسی ملی، قرآن کریم و مکتب تربیتی اسلام است که مفهوم طبیعت شناختی توحیدی به عنوان نمونه مطالعه انتخاب گردید. در این مقال جهت گردآوری اطلاعات از نمونه فیشهایی که به وسیله پژوهشگر طراحی شده بود استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل به شیوه تحلیل محتوا، تطبیق و استنتاج نظری بود، یافتههای پژوهش بیانگر این است که، در طبیعت شناختی برنامه درسی ملی مبتنی بر دیدگاه اسلامی، میتوان موضوعاتی همچون، زمینه سازی برای شناخت عقلانی طبیعت، ایمان قلبی نسبت به هدفمندی طبیعت و خالق آن، ایمان عملی در رعایت حدود خالق نسبت به برخورداری عاقلانه، آگاهانه، ارادی، مسئولانه و آبادکننده از طبیعت به عنوان یکی از منابع غنی الهی به صورت تکریم طبیعت و شکرگزاری از آفریدگار زیبا، دقیق، هماهنگ، منظم، قانونمند و هدفمند طبیعت پاک که آن را در تابلوی نعمتی پُر برکت و رحمت برای استفاده آموزشی، علمی، پرورشی، تفریحی، خوراکی، سلامت جسمی، روحی و روانی انسانها، صورتگری کرده است، برای نوجوانان و جوانان در عرصه تعلیم و تربیت، مورد توجه قرار داد و آنها را در جهت شناخت عقلانی و عمل اخلاقی مسئولانه و آبادکننده در برابر طبیعت پاک، بالنده و شکوفا کرد.
In an analytical way, this study has analyzed the monotheistic naturalistic features of the national curriculum in the context of its coordination with the educational goals, principles and methods required by the Holy Quran and Islam. In order to provide a conceptual-educational model for teenagers and young people, a desirable curriculum. The research community includes the content of the national curriculum, the Holy Qur'an and the Islamic educational school, and the concept of monotheistic naturalism was chosen as a study sample. In this article, sample slips designed by the researcher were used to collect information. The method of analysis was content analysis, matching and theoretical inference. The findings of the research show that in the natural science of the national curriculum based on the Islamic point of view, topics such as laying the groundwork for the rational knowledge of nature, heart faith in the purposefulness of nature and its creator, practical faith in observing the limits of the creator in relation to wise enjoyment, consciously, voluntarily, responsibly and enriching nature as one of the divine rich resources in the form of honoring nature and gratitude to the beautiful, accurate, harmonious, orderly, lawful and purposeful creator of the pure nature, who has placed it in a board full of blessings and mercy for educational use. , scientific, educational, recreational, food, physical, mental and psychological health of human beings, has given attention to teenagers and young people in the field of education and training, and they have been given attention in the direction of rational knowledge and responsible and uplifting moral action against Pure nature flourished.